Nou ik ben bezig met PHP en ik dacht dit doe ik wel even maar helaas wat mij eenvoudig leek is voor mij vrij lastig.

Ik heb overal gezocht en in mijn boeken gekeken maar ik kan het niet vinden.

Wat ik ga maken is een bestel script, en aangezien ik nog niet veel kan met PHP leek mij dit een leuk en geschikt project om dit te maken.

Ok wat wil ik maken.
100 X ____ = WAARDE

Bij dit gedeelte: ____ moet de gebruiker een aantal kunnen invullen.
En bij WAARDE: Hier moet de uitkomst komen te staan van die x som.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd maar ik krijg het niet voorelkaar om dit zo te krijgen dat, de gebruiker iets kan invullen en dat er dan een uitkomst komt.

Dus ik was aan het proberen om dit via een SESSIE dit weer op te slaan omdat de uitkomst pas 2 pagina`s later getoond mag worden.

Wie kan mij hiermee op weg helpen?
Alvast enorm bedankt!
Ow ok ok dat is idd erg handig, een javascript kunnen ze dus ook totaal niet invullen, om te kunnen hacken of klooien met het systeempje?
Ok mooi :)
Nou morgen ga ik het eens bestuderen en als ik het onder de knie heb kom ik met de volgende vraag.

Fijne avond nog ;)
Blanche schreef op 06.06.2007 21:41
Een iets netter scriptje dan de variant van Niels:

Excuus :), moest even snel doen

Om te controleren of je variable numeriek is kun je meen ik ook is_numeric() gebruiken.
Dat klopt inderdaad. Het verschil zit hem erin dat ctype_digit een stuk strenger is en daadwerkelijk alleen numerieke tekens toelaat.

is_numeric daarentegen accpeteert ook punten als decimaal tekens en exponentiele gedeelten in een getal. Dus dat zul je moeten gebruiken als je ook met decimale getallen wilt werken.
Weer wat geleerd. Ik dank u :)
BTW, je kunt ook:

<?php
$_SESSION['name'] = "inhoud";
?>
Ok nou ik ben inmiddels begonnen aan het bestel systeem allen ik zit even klem.
Het invoeren gaat nu prima en het wordt netjes berekend alleen nu heb ik er een link onder geplaatst:
echo '<a href="javascript:javascript:history.go(-1)">Klik hier om naar de vorige pagina te gaan</a>';

Zodat de gebruiker ook terug kan en steeds iets kan wijzigen.
Dus ik dacht ik doe dit:

<td width="150"><input type="text" name="aantal" value="<?php echo $_POST['aantal']; ?> " /></td>

Alleen hij laat een <br /> zien daar :S

Dit is de sessie code:
$_SESSION['uitkomst'] = 100 * $_POST['aantal'];
echo 'De uitkomst van 100 * '.$_POST['aantal'].' is '.$_SESSION['uitkomst'];

echo '<a href="javascript:javascript:history.go(-1)">Klik hier om naar de vorige pagina te gaan</a>';
exit;

Weet iemand wat ik verkeer doe?
Sowieso heb je 'javascript:' 2x in je link staan, dat klopt niet.

Maar wat is nu het probleem? Je krijgt het aantal niet te zien?
Ja nee dat was om aan te geven dat ik z`n link erin had ...

Ok nu vult de gebruiker het aantal in, dit gaat perfect hij komt op de volgende pagina en het wordt berekend.

Maar nu heeft de klant zoiets van ok dit is verkeerd dus ik wil het aanpassen.
Dus de gebruiker klikt op de link "Klik hier om naar de vorige pagina te gaan" en nu moet daar het ingevulde aantal weer komen te staan zodat hij dit kan wijzigen.

En ik wilde weten of dit mogelijk is.

Reageren