Ik zou zeggen, kijk eens naar een willekeurig nieuwssysteem hier in de scriptlib, daar staan genoeg voorbeelden tussen.
Waar het op neerkomt is dat je op plaats.php eerst de gegevens uit je formulier gaat uitlezen, ze vervolgens gaat controleren en ze daarna in de database plaatst.
Ik heb gezocht, maar je krijgt of hele lappen scripts waar je niks van snapt, of je vind niks ¬¬ ik wil het simpelste "plaats-iets-in-een-db-script" gewoon omdat ik het nu wil leren, en als ik de basic bergrijp, kan ik die gaan uitbreiden...
Hallo, ik denk dat je ten eerste het veld reactie in een apparte tabel moet zetten en die later bij elkaar laten komen door middel van een id, die kan je denk ik beter vervangen voor een titel ofzo
plaats.php
<?php
$titel = $_POST['titel'];
$bericht = $_POST['titel'];
$query = "INSERT INTO nieuws (titel, bericht) VALUE ('$titel', '$bericht')";
mysql_query( $query ) OR die (my_sql_error);
print "Uw bericht is toegevoegd";
?>
een overzicht:
<?php
$sql = mysql_query("SELECT * FROM nieuws ORDER BY id DESC LIMIT 1") or die(mysql_error());
while($row = mysql_fetch_assoc($sql)){
$titel = $row['titel'];
$nieuws = $row['nieuws'];
print "<b>$titel</b><br><br>";
print "$bericht";
?>
@Nico: Ik zou er in elk geval voor zorgen dat je geen dubbele code aan het schrijven bent (variabelen kopieeren) en dat je controleert of de query wel is gelukt. Dat zijn echt basis onderdelen.
Voorbeeldje:
<?php
$sql = "SELECT * FROM nieuws ORDER BY id DESC LIMIT 1";
$result = mysql_query($sql);
if($result){ // query gelukt
while($row = mysql_fetch_assoc($sql)){
echo '<b>'.$row['titel'].'</b><br><br>'; // variabelen buiten quotes
echo $row['nieuws'];
}
}
else { // query mislukt
echo 'Er is een fout opgetreden met de volgende query: '.$sql;
echo mysql_error(); // die() hoort niet thuis in een goed stuk code
}
?>
tja, als ie bij mij mislukt krijgt de gebruiker de melding mysql error ofzo, of een of andere DB melding en gaat de rest niet door..
maar wat is een argument om geen or die iets te gebruiken, ik heb het zo geleerd maar als er betere methoden zijn, ik wil altijd wel blijven verbeteren
maar wat is een argument om geen or die iets te gebruiken, ik heb het zo geleerd maar als er betere methoden zijn, ik wil altijd wel blijven verbeteren
Als je die() gebruikt wordt de rest van je script ook direct niet meer uitgevoerd, en dat wil je niet. Stel dat je bijvoorbeeld een php functie gebruikt om een deel van de layout te laten zien, als je mysql query mislukt krijg je die dan dus ook niet meer te zien...