Wanneer een weblog grove taal uitslaat of wat ook als stuitend ervaren mag worden, moet de administrator (of hoe deze persoon zich ook noemt) toch de verantwoordelijkheid op zich nemen en deze taal verwijderen ?
Moeten wij nu als bezoeker de administrators e.d. in de gaten gaan houden ?! Dan blijft de vraag: wie houdt ons dan eigelijk in de gaten ?
Mwoah, zou me om die weblogpolitie niet echt zorgen maken. Is niet echt een overheidsinstantie, meer iemand die hoopt een doorbraak te maken of zo.
Het is idd de verantwoordelijkheid van de admin om grove taal weg te halen, maar ja, waar begint grove taal?
Dat is natuurlijk een discussie die de laatste tijd erg is gaan opwaaien. Vrije woord en zo. Persoonlijk vind ik dat grove taal moet kunnen, maar bedreigingen moeten niet alleen verwijderd worden maar m.i. ook aangegeven bij de politie of evt. een overheidsorgaan. Wat dat betreft is de weblogpolitie wel een goed initiatief!
Maar ik denk niet dat wij de administrators echt in de gaten hoeven houden. Als wij het er niet mee eens zijn, dan lopen de bezoekersaantallen van zijn site terug en dat indiceert al dat hij het anders moet doen. En als de administrator niet verantwoordelijk genoeg is om die taal te verwijderen, dan mag die site best van internet gehaald worden!
Als wij het er niet mee eens zijn, dan lopen de bezoekersaantallen van zijn site terug en dat indiceert al dat hij het anders moet doen
Wat wanneer de bezoekers van deze website(s) het allemaal eens zijn met de content ? En niemand zich stoort aan de bv. kwetsende of bedreigende boodchappen ?! Dan ligt de verantwoordelijkheid bij de administrator, maar die is meestal ook de initiatiefnemer en zo is er dus in deze gevallen verder geen controle meer. Tenzij de website elders wordt gehost, wat betekent dat de host mede verantwoordelijk is.
Volgens mij gaan we langzaam de kant van China op...
Als de bezoekers het eens is met de content is er wel een serieus probleem. Ik zou het ook niet erg vinden als al het internetverkeer in nederland gescreend wordt op bepaalde woorden, combinaties of onbekende woorden. Dan kan de overheid verder die site onderzoeken.
Er moet in dat geval helaas wel een stukje privacy ingeleverd worden, maar blijkbaar moet dat in deze samenleving om deze veiligheid te bieden.
Overigens wordt in China juist alles gecensureerd wat niet strookt met hetgeen de Chinese overheid beoogt ;)
Maar begrijp wat je bedoelt, en ben het met je eens dat het niet helemaal goed gaat hier.
En voor mijn studie ga ik 'internet en recht' volgen: eens kijken wat ze daar zeggen over wat er aan te doen valt :)
En voor mijn studie ga ik 'internet en recht' volgen: eens kijken wat ze daar zeggen over wat er aan te doen valt :)
Lijkt me een pittige studie die inderdaad maar eens goed gedaan moet worden.
Het gekke is dat ik persoonlijk het niet in mijn hoofd zou halen om ontoelaatbare dingen op internet te plaatsen. Ook ga ik ervan uit dat mijn idee van wat wel kan en niet kan de juiste is en leef dan ook bij deze ongeschreven regeltjes.
De kern van het probleem ligt dus toch bij de opvoeding in het algemeen (Ik heb een lieve ouderwetse moeder).
sjonge jonge, ze verzinnen wat :) waarom zou je een weblog moeten aangeven? een weblog is toch geheel legaal?
Erick, over die PM die ik nooit beantwoord heb, 24Pro loopt erg goed en we komen zowat om in het werk.. Gaat goed dus! Hoe loopt linkage? Als je trouwens in Google op 24Pro zoekt staat linkage bovenaan, haha.. Maar gaat veranderen ;)
Nee, ik leef ook geheel volgens de normen van ongeschreven regels. Helaas neemt niet iedereen het zo nauw met wat die zegt, zeker niet op internet. Waarschijnlijk omdat men denkt anoniem te zijn op het net (en soms ook echt is).
Het ligt waarschijnlijk voor een groot deel idd bij de opvoeding. Consistent en consequent afstraffen is het enige wat helpt. Maar heb geleerd dat het vaak ook te maken heeft met een gedragsstoornis oid., maar ik denk dat dat wel eens kan samenhangen.
Zal hetgeen hier staat misschien nog eens bombarderen tot scriptieonderwerp. Lijkt me wel interessant en er is denk ik nog niet veel over geschreven :)
Weblogpolitie? Volgens mij is dat in strijd met de grondwet. Degene die 'optreedt' tegen weblogs waar teksten in staan die als beledigend worden beschouwt zit op het zelfde niveau als mohammed nogwat die van Gogh omgelegd heeft. Weblog = verzameling van persoonlijke uitingen. Volkomen legaal. Hij heeft geen poot om op te staan. Ook het onwettig gebruiken van het logo van de KLPD is strafbaar. Je voordoen als ambtenaar en daartoe handelen noemen ze dat volgens mij.
Edit: de politie zit echt niet op server1.zinnebeeld.nl.....
Edit2: Mwahaha ze hosten op procent20.com (een van de traagste servers die ik ooit gezien heb)
JoRRiZZa: als je op je weblog volop rassen discrimineert en zo, is dat dan legaal? Niet in strijd met de Grondwet?
er is altijd een scheidingslijn tussen vrijheid van meningsuiting enerzijds en discriminatie anderzijds (en andere rechten uiteraard).
Het onwettig gebruiken van het logo van de politie is in beginsel strafbaar, maar als het maar enigzins anders is qua kleur of richting van de strepen niet meer. Dat zie je ook vaak bij gemeenteautootjes die de strepen de andere kant op hebben of zo. Dat is dus niet strafbaar.
Ook blij te horen dat Linkage nu eindelijk in Google gevonden wordt ! Zucht...
Tot op heden kwam Linkage alleen tevoorschijn met de vage en algemeen onbekende allinurl:www.linkage.nl zoekoptie.
en weblog is toch geheel legaal?
Het fenomeen weblog is zeer zeker legaal, maar de inhoud laat soms te wensen over...
JoRRiZZa ik heb niet echt helemaal bestudeerd of het echt was en vraag me nu ineens af wat de eigenaar van die weblogpolitie doet met eventuele aangiften ? Kunnen we dit mischien even testen ?!