Ik kwam iets tegen, weet niet meer precies hoe, maar vroeg me af of dit eigelijk niet heel eng is en vond het een echt koffiehoek item. Het volgende:

weblogpolitie

Wanneer een weblog grove taal uitslaat of wat ook als stuitend ervaren mag worden, moet de administrator (of hoe deze persoon zich ook noemt) toch de verantwoordelijkheid op zich nemen en deze taal verwijderen ?

Moeten wij nu als bezoeker de administrators e.d. in de gaten gaan houden ?! Dan blijft de vraag: wie houdt ons dan eigelijk in de gaten ?
Ik heb het net getest uit naam van mijn organisatie. Maar ik heb even dat logo gecheckt, het is weldegelijk strafbaar..

plaatje

het bovenste plaatje is van de website van de weblogpolitie, en het onderste van politie.nl
Mmhh...

Tip voor de Ripperhunters!

Weinig origineel en met welk doel ? Is dit mischien een ophitsende weblogger die zo in de gaten houdt of zijn weblog wordt aangegeven ?
Denk niet dat mensen überhaupt op het idee komen om een weblog aan te geven bij de weblogpolitie.
Als ik een ophistsende weblogger zou vinden, dan zou ik gewoon naar politie.nl gaan of 0900-8844 bellen.

Ik ben er nog niet van overtuigd dat het logo strafbaar is; er staat immers duidelijk weblog voor het logo en kan dus worden gezien als een soort persiflage. Daarnaast geeft de politie ook stikkers weg met hun logo erop (zonder tekst erop).
En ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het zelfs legaal om een politieuniform te hebben, dus waarom zou zo'n logo dan verboden zijn? Hooguit het intellectuele eigendomsrecht op het logo wordt geschonden in dat geval.
Anders wordt het - zoals de weblogpolitie doet - als je je ook daadwerkelijk voor overheidsinstantie gaat uitgeven. Dat is wel degelijk strafbaar!
Is politie dus gewoon maar een woord..?!

Kasper, mag ik dan voor het MTV logo mijn naam zetten, en doen alsof het mijn logo is omdat het zg. gepersifleerd is ?

Het slaat nergens op, want je mag je niet uitgeven als 'politie' zijnde, we zouden deze website moeten aangeven .. :) Zie details van nic.nl:

---------------------------------------------------------

Domeinnaam weblogpolitie.nl (volgend domein)
Status actief

Registrant Lindenburg IT-Plus B.V.
Baroniestraat 50
3051 EG ROTTERDAM
Netherlands
Domicilie N/A
Gebonden aan ADR ja
Administratief contact Erik Lindenburg
+10 2850960
[email protected]

Registrar Zinnebeeld
Baroniestraat 50
3051 EG ROTTERDAM
Netherlands

Technisch contact B. Driessen
+31 (0)104258000
[email protected]

Nameserver dns1.zinnebeeld.nl 217.148.172.12
Nameserver dns2.zinnebeeld.nl 217.67.233.211

Datum registratie 18-07-2004
Record laatst gewijzigd 24-08-2004
Record onderhouden door NL Domain Registry
Heb geen zin om mijn wettenbundel erbij te pakken, maar volgens mij is het discutabel wat zij doen. wellicht zijn die strepen strafbaar, maar de naam weet ik zo net nog niet.

Het is inderdaad wel een logo dat gebruikt wordt, dat is net zoals Erick zegt toch wel strafbaar denk ik. MTV zou het ook niet leuk vinden als je die naam gebruikt. Zit een verschil in als het herkenbaar is als logo. Als MTV gewone letters zou gebruiken, dan zou dat betekenen dat je die specifieke lettercombinatie ook niet mag gebruiken.

Zal er na het weekend nog eens naar kijken in de Politiewet e.d.
Volgens mij kan de persoon in kwestie grote problemen krijgen wanneer hij gebruik blijft maken van dit logo en de officiele eigenaar ondervindt hierdoor aantoonbare schade of is het hier gewoon niet mee eens.

De grap zou kunnen zijn dat de echte politie dit logo (of de combinatie van kleuren en strepen) niet heeft laten registreren. Zoals ze een tijd geleden hadden met strepen op hun autos die plots door een burger werden gebruikt, maar waarvan geen enkele registratie had plaatsgevonden. Zo bleek later...
Lol, dat zou wel grappig zijn als de politie het niet heeft geregistreerd. Maar dat zullen ze ondertussen vast wel hebben gedaan.

Als hij er aantoonbare schade van ondervindt wat direct verband houd met het gebruik van het logo dan kan hier wel wat tegen woorden gedaan. Onrechtmatige daad in de zin van art. 6:162 BW.

Reageren