In februari was ik al Zend Certified Engineer, en morgen ga ik op voor mijn MySQL Developer Part I exam!! Ik heb er veel zin in, zie opzich een goede kans hoop alleen niet dat het teveel strik vragen zijn.
Ik heb 2 maanden geleden het hele boek doorgelezen, en heb nu in 2 weken samenvattingen geschreven van alle belangrijkste hoofdstukken.
Ik vind dat ik enorm veel bijgeleerd heb van de MySQL study guide. Ik wist nog niet zo goed dat hoe belangrijk het is voor het kiezen van goede datatypen, indexen, collaties, karakter setten en ga zo maar door. En dat terwijl ik dacht dat mijn SQL kennis al redelijk ver was! Ik denk ook wel dat iemand met een MySQL certificering zeker voor andere ontwikkelaars/it bedrijven zeker iets zegt, en een indicatie geeft over wat die persoon met (MySQL) databases kan.
Wie duimt er voor mij morgen :D ik zal het hier posten zodra ik het examen gedaan heb :)
Zij er nog meerdere mensen die toevallig bezig zijn met MySQL certificering ?
Ik zou het gewoon kopen is 800 bladzijden ofzo, is wel 70 euro maar je krijgt dan 25% korting op al je examens.
Ik wil MySQL Developer certified worden en MySQL Administrator certified. Het is behoorlijk pittig en naar mijn mening moet je al wel +- 2 jaar ervaring hebben in het programmeren met PHP/MySQL. Ik vraag me uberhaubt voor mezelf af of ik het morgen ga halen, maar goede moed houd me sterk!
Dat boek is van 2005. Is dat niet flink achterhaald inmiddels? De huidige MySQL-versie is een stuk beter dan de brakke zooi waar de meeste knakenproviders nog meer werken.
Het boek kost overigens € 54,99 bij Bol, dat valt dus mee.
Het boek gaat wel over MySQL 5, en inderdaad zijn er wel kleine wijzigingen ondertussen. Uiteraard sluit het examen wel aan op dit boek anders zou het niet eerlijk zijn. Meer kun je ook vinden op het community forum van MySQL.com
pgFrank, je vergeet iets... waarom tijd investeren in het leren van MySQL als je ook gelijk voor PostgreSQL kunt gaan? ;)
Overigens hoop ik dat het boek ook beschrijft _hoe_ je een goede database opzet, dus dingen als normaliseren. Want aan de techniek heb je niks als je de achterliggende gedachten niet begrijpt.
Gelukkig heb ik mijn database kennis uit Thomas Connolly and Carolyn Begg, 'Database Systems' en uit Oracle. Daarna ben ik pas begonnen met MySQL programmershizzle.
@Arjan: Je hebt uiteraard volkomen gelijk! Mijn vraag over de actualiteit wees al heel voorzichtig in die richting.
Beginnen met MySQL is eigenlijk moeilijker dan bv. PostgreSQL of Oracle, wanneer je MySQL onder de knie hebt, kun je nog steeds niet met andere databases uit de voeten. Begin je echter met een database die de standaard gebruikt, bv. pgSQL of Oracle, dan kun je ook met MySQL uit de voeten.
Maar goed, het is maar waar mensen naar op zoek zijn.
Overigens kun je MySQL zo inrichten dat die zich een stuk beter aan de standaarden houdt en wél foutmeldingen geeft op onmogelijke queries. Helaas zijn de meeste hostingproviders daar niet van op de hoogte... Hopelijk kan Kees daarin enige verbetering brengen, het is een gat in de markt!
Het is eigenlijk wel raar dat de hostingbedrijven eigenlijk programmeurs dwingen met een dramabase te werken in plaats van dat de programmeurs de hostingproviders dwingen postfecte databases te installeren...