In februari was ik al Zend Certified Engineer, en morgen ga ik op voor mijn MySQL Developer Part I exam!! Ik heb er veel zin in, zie opzich een goede kans hoop alleen niet dat het teveel strik vragen zijn.
Ik heb 2 maanden geleden het hele boek doorgelezen, en heb nu in 2 weken samenvattingen geschreven van alle belangrijkste hoofdstukken.
Ik vind dat ik enorm veel bijgeleerd heb van de MySQL study guide. Ik wist nog niet zo goed dat hoe belangrijk het is voor het kiezen van goede datatypen, indexen, collaties, karakter setten en ga zo maar door. En dat terwijl ik dacht dat mijn SQL kennis al redelijk ver was! Ik denk ook wel dat iemand met een MySQL certificering zeker voor andere ontwikkelaars/it bedrijven zeker iets zegt, en een indicatie geeft over wat die persoon met (MySQL) databases kan.
Wie duimt er voor mij morgen :D ik zal het hier posten zodra ik het examen gedaan heb :)
Zij er nog meerdere mensen die toevallig bezig zijn met MySQL certificering ?
Het is eigenlijk wel raar dat de hostingbedrijven eigenlijk programmeurs dwingen met een dramabase te werken in plaats van dat de programmeurs de hostingproviders dwingen postfecte databases te installeren...
Zet alle "strict" opties aan en laat MySQL draaien onder de strengste modus.
Het gedrag van MySQL is inderdaad anders ten opzichte van andere databases. Echter wordt dit in het boek wel goed uitgelegd. Ik vind dat hier MySQL wel erg veel aangevallen wordt zo bizar is deze database engine niet, alleen hij is wat eigenschap in het afhandelen van diverse dingen..
@arjan,
Ja ik leer ook hoe je goede tabellen opzet, kiezen van engines, indexen etc wees niet bang ;) kom trouwens net terug uit Kenia.
Ik vind dat hier MySQL wel erg veel aangevallen wordt zo bizar is deze database engine niet, alleen hij is wat eigenschap in het afhandelen van diverse dingen..
Klopt en dat komt volgens mij doordat men topics opent die juist door de vreemde eigenschappen van MySQL niet nodig zouden zijn.
'Mijn activatiecode werkt niet, md5-hash in een VARCHAR(30) opgeslagen en nu doet hij het niet'. Niet zo gek, een md5-hash is 32 karakters en MySQL gooit een gedeelte van de data weg zonder enige foutmelding. In PostgreSQL krijg je direct een error om de oren geslingerd bij de INSERT-query (32 past niet in veld van 30 karakters...) en zul je dit soort problemen dus nooit hebben.
MySQL is een prima database maar je moet wel precies weten wat je doet en vooral geen fouten maken. En daar zit het knelpunt, mensen maken nu eenmaal fouten en beginners (80% van de phphulp bezoekers) hebben eigenlijk geen idee wat ze doen. Een strikte database die alles afkeurt wat fout is, is dan ook wenselijk.
Maar in elk geval gefeliciteerd met het goede resultaat!
Werk met strenge programma's en vooral: wees streng voor jezelf. Wen jezelf een strakke programmeerstijl aan en zet altijd alle error-reporting aan. Dan leer je het snelst goed programmeren.
Maar dat lgit dan aan de mensen niet aan MySQL denk ik. Als jij gewoon in strict mode werkt dan krijg jij ook een error als jij een value buiten range probeert in te voeren. Alleen is standaard MySQL wat "soepeler" met dit soort dingen, het is of dit bij je past of niet..
Maargoed dit gaat denk een eindeloze discussie worden :-p
Werk met strenge programma's en vooral: wees streng voor jezelf. Wen jezelf een strakke programmeerstijl aan en zet altijd alle error-reporting aan. Dan leer je het snelst goed programmeren.
Hallo,
Ik denk dat ik jullie even wakker moet schudden, ik ben geen beginner ofzo werk al 2/3 jaar als PHP developer, en ben er al 5 jaar mee bezig.
Jullie hoeven mij niet te vertellen wat netjes programmeren is ofzo hoor ? :p
Overigens is PostGreSQL certificering ook een plan voor in begin 2008 :) Ik ken natuurlijk die database engine ook, en ben er ook zeer over te spreken :) (wij gebruikte het zelfs hier intern!)