Hallo,

Ik heb een probleempje, want er is hier een laptop kapot. Het probleem is: bij het opstarten loopt 'ie half vast, ik klan wel F8 indrukken om opties te kiezen, maar bij Veilige Modus loopt 'ie ook vast.
Op het moment dat ik met DOS (nou ja, de herstelconsole van XP Pro) de C: schijf wil weergeven (alle mappen en bestanden) zegt 'ie dat er een fout is opgetreden, en wanneer ik naar C:\WINDOWS\ ga, zegt 'ie dat de map niet gevonden kon worden.
Het rare is dus dat ik wel een F8 scherm kan krijgen, wat dus op de C: schijf geprogrammeerd zou moeten zijn, maar de rest niet wil.

Iemand een oplossing?

Dit zegt 'ie trouwens letterlijk:

C:\>DIR C:
 Map van C:\

Er is een fout opgetreden tijdens het opsommen van de mappen.

[hr]

C:\>CD C:\WINDOWS
Het opgegeven pas of bestand zijn is niet geldig

(ook geprobeerd zonder C:\ ervoor)
[hr]

C:\>DIR C:\WINDOWS
 Map van C:\WINDOWS

Er is een fout opgetreden tijdens het opsommen van de mappen.

Het rare is dus, eerst herlent hij C:\WINDOWS niet, maar dit lijkt hij wel te kennen maar niet te kunnen.
Als het goed staat er nog op die floppy ook een utility genaamd fdisk, kun je tenminste zien welke opslag formaat een partitie gebruikt en of het nog te lezen is.

Mischien zijn de opstart bestanden stuk of kwijt, dat hadden wij ook een keer namenlijk. toen d'éé hij het zelfde.
@Danny: Nee, die opdracht kent de CD van XP Pro niet.
@Mark: Wat is er aan te doen?

Zal ik eens gaan FIXBOOTen?
@Arjan: /F is ongeldig, ik heb nu zonder parameters gedaan. Dit zegt 'ie

C:\>CHKDSK

Het volume lijkt in orde te zijn en is niet gecontroleerd
 Gebruik /p om het volume toch te controleren.

Dat gaan we nu dus even doen.
[edit]
Ok, hij is begonnen.
[/edit]
[edit]
Dit gaat nog tot in het oneindige duren, dus ik ga even familieleden ondervragen, hoe die is uitgezet (afsluiten, slaapstand, stekker eruit).
[/edit]
[edit]
Ik heb even na gevraagd, hij viel gisteravond (meermaals?) zomaar uit, en dan kwamen bij het aanzetten dezelfde symptomen als ik net beschreef. Het uitgaan zou door de stroomkabel kunnen komen, die zit soms wat los, maar daar gaat een laptop toch niet kapot van?
[/edit]
Gok eerder op een gecrashde hardeschijf.
@Arjan: Hoe kan ik dan wel een Geavanceerde opstartopties-scherm krijgen? Dat moet toch op C: staan?
En windows opnieuw instaleren? (of gelijk Linux..)
Gecrashed kan op twee manieren, eg, je hdd fikt af (leest, hij doet niks meer) of enkele sectoren (stukjes hdd) zijn beschadigd.
@Thomas: Ik kan zo even kijken, maar ik zou eigenlijk nog wel (een deel van) de data willen houden.

Zo te zien duurt dat controleren eeuwig, dus ik kan nog niet andere dingen gaan proberen.

Reageren