Ik heb weer eens een vaag ideetje die ik graag met jullie wil delen en jullie mening over wil weten.
Ik heb regelmatig bij websites tools geïmplementeerd die bijv. bij een postcode de juiste plaats/straat weten te vinden, of de taal/valuta/wisselkoers bij een land moeten opzoeken.
Nu hebben vele ontwikkelaars behoefte aan die informatie, maar moet iedereen ze zelf steeds bijhouden. Waarom niet een 'databank' oprichten waarmee elke website haar data kan synchroniseren van tijd tot tijd.
Een databank in de strekking van Wiki waarin iedereen nieuwe data kan plaatsen (controles?), om deze vervolgens samen te kunnen delen.
Maar de vraag hoe zo iets op te zetten, en hoe het te laten communiceren met websites.
Hoe wenselijk is het om bijv. standaard XML te outputten. Het is universeel, maar heeft ook de nodige overhead. CSV formaat is een stuk minder overhead, maar is mogelijk niet flexibel genoeg, enz..
Het mooiste/handigste zou natuurlijk zijn als er meerdere mogelijkheden zijn. Dit geeft het waarschijnlijk ook een grotere slagingskans.
Dus:
CVS
XML
mysql
.txt file
en dan eventueel voor de mysql db elke week een update script laten maken dat anderen dan voor hun eigen db kunnen gebruiken.
Dan op de website zelf wat reclame of sponsoring voor de kosten en het draait.
[edit=toevoeging]
Bij een directe mysql verbinding heb je wel kans dat mensen het als een standaard verbinding willen gebruiken dus elke keer een verbinding met je db leggen. Ik weet niet 1,2,3 of dat te beperken is.
[/edit]