Ik heb weer eens een vaag ideetje die ik graag met jullie wil delen en jullie mening over wil weten.
Ik heb regelmatig bij websites tools geïmplementeerd die bijv. bij een postcode de juiste plaats/straat weten te vinden, of de taal/valuta/wisselkoers bij een land moeten opzoeken.
Nu hebben vele ontwikkelaars behoefte aan die informatie, maar moet iedereen ze zelf steeds bijhouden. Waarom niet een 'databank' oprichten waarmee elke website haar data kan synchroniseren van tijd tot tijd.
Een databank in de strekking van Wiki waarin iedereen nieuwe data kan plaatsen (controles?), om deze vervolgens samen te kunnen delen.
Maar is er belang bij vanuit groter publiek? (Waarom staan die ontwikkelingen stil?) Wat voor gegevens zou er gepresentreerd moeten worden, en hoe kunnen deze worden opgevraagd..
Ik denk zeker dat het een goed idee is, doet me een beetje denken aan een artikel dat ik laatst (geloof van microsoft) voor het opzetten van een database met users en dit gebruiken op meerdere sites.
Zou er wel 100 keer goed overnadenken voor je er aan begint want het is een hele hoop werk. Maar het zal zeker nuttig zijn :)
Die database op http://plaatsnamen.mijndb.nl is zo verouderd dat het bijna beter is om opnieuw te beginnen dan alle wijzigingen door te voeren. Zoals al meerdere keren op dit forum besproken is die database ook totaal niet meer betrouwbaar.
Zie daarvoor onder andere mijn berichten van 12.03.2007 om 20.00 en 20.14 in een ander topic.
Ik zat te denken aan het beschikbaar stellen van bijv. data als...
Plaatsen/Landen
§ Plaatsen (in een bepaalde regio)
§ Landen (in een bepaalde regio)
§ Plaats/Straat opzoeken op basis van een postcode.
§ Route opzoeken
§ Google Map opzoeken
§ Afstand opzoeken tussen 2 locaties
§ Informatie over land/plaats (taal, valuta, wisselkoers, inwoners, enz)
§ Telefoonboek
§ …
Websites (in een bepaalde categorie)
§ Zoekmachines
§ Telebankieren
§ …