Is het mogelijk om zegmaar de structuur van een tabel aan te passen in een
php script ?
zegmaar een nieuw veld invoegen?

voorbeeld:
tabel : gebruikers
velden : id, gebruikersnaam, wachtwoord, ip

en dan later met een php scriptje nog een veld invoegen bijv. email

is dit mogelijk ? het kan wel in phpmyadmin.. en dat is php, heeft iemand hier verstand van ?

b.v.d.
Ja dat kan met ALTER table ADD veldnaam
Hey cool. bedankt
Uiteraard moet je dit wel al sql uitvoeren

<?php
$sql="ALTER table ADD veldnaam";
if(mysql_query($sql))
{
echo "tabel gewijzigd";
}
else
{
echo "er is iets misgegaan";
}
?>
Nu nog de stleutelvraag :

WAAROM???????????????????? :P Als je velden aan je table moet toevoegen lijkt mij dat er iets niet gaat zoals het hoort te gaan
Jacco schreef op 10.07.2007 09:23
Nu nog de stleutelvraag :

WAAROM???????????????????? :P Als je velden aan je table moet toevoegen lijkt mij dat er iets niet gaat zoals het hoort te gaan

Helemaal mee eens.
De sql uitvoeren had ik wel door..
en nee, er is niets anders gegaan dan zoals het hoort.. het is de bedoeling dat ik velden ken toevoegen en aanpassen en verwijderen
en items aanpassen, via de admin panel die ik maak..
en de site zelf zal zichzelf aanpassen als er nieuwe velden zijn, die zal het automatisch laten zien (:

toch bedankt :)

dit is voor me externe phpsql project

[edit]
Jacco schreef op 10.07.2007 09:23 Nu nog de stleutelvraag :

[/edit]
nee niet mee eens :p

komt misschien omdat ik weet waar het nou eigenlijk voor dient..
Dit is allemaal voor de computer leeks die een voedingstabel willen runnen..
Maar ook op de website gewoon de items toevoegen, aanpassen, verwijderen
en eventueel andere velden toevoegen voor bijv. de latijnse naam van het product enzo.

bedankt allemaal (:
En toch denk ik niet dat dit de jusite manier is om te werk te gaan!

In principe ontwerp je een datamodel eenmalig en wil je er daarna verder niets meer aan veranderen. En wat je al helemaal niet moet willen is dat gebruikers via een script kolommen in een tabel kunnen toevoegen, wijzigen of verwijderen. Dat zou namelijk je hele datamodel om zeep (kunnen) helpen en je dus met een corrupte database zit...

komt misschien omdat ik weet waar het nou eigenlijk voor dient..
Dan ben ik toch wel erg benieuwd naar je motivatie om het op deze manier op te lossen.
Dat maakt dan 2 van ons :)
Ik zal het even uitleggen:
Het is voor het beheren van de voedingstabel.
De voedingstabel is een pagina met allemaal producten, met waardes zoals calcium fosfaat vezels energie.

Nou is deze voedingstabel van Stichting Doelgroen de Groene leguaan.
Ze hadden deze tabel al gemaakt, maar in excel en uitgewerkt in html met java database..

Deze tabel moet uit te breiden zijn, nou is dit heel moeilijk in html.
Graag wouden ze de mogelijkheid om nieuwe dingen bij de producten toe te voegen, bijvoorbeeld de latijnse naam ervan.
Hiervoor had ik dus deze script nodig om kolommen te kunnen maken.

Dit is echt voor de computer leek's, deze hebben geen verstand van php of mysql. Daarom moest ik dus een admin panel maken waarmee je dus bijvoorbeeld de latijnse naam kan toevoegen, of iets anders wat de admin van de doelgroep erin wil hebben.

[edit]
Dan ben ik toch wel erg benieuwd naar je motivatie om het op deze manier op te lossen.
[/edit]
Ik hoop dat je het wel begrijpt, en zo niet hoor ik graag andere manieren om dit op te lossen, voor zover ik weet is dit de enigste oplossing, of je moet steeds je tabel verwijderen en nieuwe sql script loslaten.. Dit is niet erg 'gebruikersvriendelijk'.

En niet zomaar gebruikers kunnen items toevoegen, verwijderen, aanpassen of kollomen toevoegen, verwijderen en aanpassen. Dit is echt alleen maar voor de administratie van de voedingstabel.

Reageren