Voor een server is zowel ubuntu als debian een zeer geschikte keuze. Debian 4.0 en ubuntu zonder gui zijn ook helemaal niet zo verschillend. De architectuur achter beide is van debian, en debians package management is een van de betere en makkelijkere om je systeem up to date te houden. Sommige dingen als een webserver wil je misschien liever zelf compileren, maar dat laat ik aan jou over.
Gewoon een netinstall kiezen, en bij ubuntu de server versie. Daarna kan je met een paar apt-get's al snel een fatsoenlijke server hebben draaien.
Ik heb sinds vorige week een Debian-server draaien. Als je een beetje ervaring hebt met de DOS-shell moet het zeker lukken, met de uitgebreide handleiding van Debian erbij. Ook zonder de DOS-shell gebruikt te hebben moet het lukken, misschien duurt het dan wat langer.
Tijdens de installatie kun je er al voor kiezen om Apache te installeren. Ik heb vervolgens nog MySQL en Subversion (SVN) erop gezet, en klaar is kees. Helaas is mijn hardeschijf nogal brak, en zal ik dus een andere aan moeten schaffen...
Debian wordt relatief veel gebruikt. Het grote verschil tussen debian en ubuntu is dat debian wat langer doet over haar releases en deze wat minder snel uitbrengt, wel zijn de policies wat betreft veiligheid en dergelijke zeer goed, waardoor het een zeer betrouwbaar serverplatform is. Je hebt de stable en testing distributies die interessant zijn. stable loopt standaard wat achter met paketten, maar is dus wel een van de betrouwbaarste distributies in omloop. Testing is min of meer de release candidate van debian, en dan is er ook nog de unstable versie die elke dag wordt bijgewerkt, en waarbij het zeer waarschijnlijk is dat je installatie het na een update niet goed meer doet, of niet lekker meer werkt. Maar zeker voor servers is debian een prima distributie.
Ubuntu is een wat vriendelijkere en iets makkelijkere versie van debian (hoewel ik debian op zichzelf niet erg lastig vind) en dat heeft voornamelijk betrekking op het grafische gedeelte, gnome en kde.