Ik wil me in deze vakantie wat meer gaan verdiepen in linux.

Nu ga ik vanavond effe een paar onderdelen bij elkaar rapen, om een simpel pctje in elkaar te zetten (p3).

Voor de linux versie kies ik ubuntu of DSB, wat adviseeren jullie?

En wat moet ik allemaal lezen/leren/doen om goed met linux over weg te gaan?

Groetjes, Robin. :D
Als ik in een bibliotheek kom, wordt ik gek:

Gillende kinderen
Gillende oude mensen
Gillende boeken die nog nooit zijn meegenomen
Ik heb nooit losgeld, of een pinpas bij me
Alles gaat daar op ze 11 a de o 30e

Maar jah, we hebben slank.nl?
Voor servers raad ik FreeBSD aan.

FreeBSD is gewoon super goed als Server :) Super stabiel, al wordt dit vanaf versie 5 eigenlijk iets minder. (maar dan nog kan BSD 6 niet tippen aan Ubuntu als server, vind ik).

FreeBSD is misschien wat ingewikkeld in gebruik, maar zeker een fijn OS! Ik heb het op mijn server draaien :)
robin schreef op 12.07.2007 22:14
Als ik in een bibliotheek kom, wordt ik gek:

Gillende kinderen
Gillende oude mensen
Gillende boeken die nog nooit zijn meegenomen
Ik heb nooit losgeld, of een pinpas bij me
Alles gaat daar op ze 11 a de o 30e

Maar jah, we hebben slank.nl?
LOL, jij bent duidelijk nog nooit in een bibliotheek geweest :P Gillen is er verboden, boeken gillen sowieso nooit, dan pin je voordat je naar de bieb gaat en vraag je desnoods of ze willen doorwerken. Je moet er wel iƩts voor over hebben. Het alternatief is dat je de boeken die je wilt lezen koopt (duurder, maar je boek gilt tenminste niet) of van internet haalt (leest klote). Of gewoon proberen en bij problemen fora afstruinen en dan pas handleidingen lezen ("if all else fails, read the manual").
Kijk, de kasper-instelling mag ik wel =D

"If all else fails, read the manual"

ipv meteen te roepen:

RTFM =P

lol :)

ode aan Klootviool Kasper! (Kasper snapt em wel ;) )
Kasper jongen, ik weet dat jij erg vaak in de bibliotheek zit rond je tentamens. Dus ik vroeg me af, wat hebben al die gillende boeken nou te vertellen? Misschien dat ze een nieuwe fles willen? Of een schone luier?

Maar aan de serieuzere kant:
Nou jongetje, jij wil dus linux installeren, ik zal dan, met ondersteuning van de alwetende heer Kasper (El Kaspz0r)
Debian netinstall cdtje er in, in de boot prompt <enter> drukken, geduldig wachten, geen extra zooi die ie vraagt meeinstalleren (nee, ook niet de webserver wijsneus). Je accountje instellen en bij de volgende boot er vrolijk op inloggen. Log met een blije glimlach even door naar "root" (su -, en dan je root-wachtwoord aan de man brengen) en installeer sudo, vim, ssh (aptitude install sudo vim ssh), pas even je sudo ding aan dat je er rechten op hebt (visudo, en dan een leuk regeltje er bij pleuren, google dat maar even op, het zal lijken op: <user> (ALL)=ALL ALL). Dan uitloggen van root en leren voortaan te sudo'en en te google'n.

Succes!

Mijn charmante assistente zal uw vragen beantwoorden, danwel u uitlachen als u domme vragen stelt. Het sarcasme komt gratis mee.
ff offtopic, heeft iemand die link nog ergens liggen van die pagina waarop je middels formulieren kon zien welke van de linux versie geschikt was voor jou behoefte en systeem.

sorry voor de vage omschrijving...
top, ik wist dat ik het ergens hier eerder gezien had, en ik had zelfs nog gezocht maar niet goed genoeg blijkbaar...

nogmaals dank..
Bijna elke Linux zonder GUI is wel geschikt voor de meest oude systemen( ja ook P1 en P2's) dus je kunt vrij weinig verkeerd doen.
debian net install cdtjes, welke is dat? :P

Want als ik deze erin dondert, zecht hij dat het geen geldige boot disk is.

*kuch* laat ze 1 versie machen?

Reageren