Wat vinden jullie hiervan ??
Ik las dit stukje toevallig.
Door Harm Hilvers, vrijdag 13 juli 2007 17:44
Bron: PHP, Submitter: --MeAngry--, Views: 7.475
Op de PHP-website valt te lezen dat versie 4 van PHP nog tot 31 december van dit jaar ondersteund zal worden. Volgens de ontwikkelaars van PHP moeten alle PHP-gebruikers de overstap naar PHP 5 gaan maken.
De eerste officiële release van PHP 5 werd op 13 juli 2003 vrijgegeven. Sindsdien konden gebruikers van de populaire programmeer- en scriptingtaal kiezen welke PHP-versie ze wilden gebruiken: versie 4 of versie 5. Beide versies werden namelijk onderhouden door de PHP-ontwikkelaars. Nu heeft men echter besloten dat het genoeg is geweest en vanaf het einde van dit jaar zal PHP 4 niet langer officieel ondersteund worden. Dit betekent dat er geen bugs meer opgelost of nieuwe features toegevoegd worden; wel zullen tot en met 8 augustus 2008 veiligheidsgaten gedicht worden. Na die datum valt het doek echter definitief en zullen ontwikkelaars de overstap naar PHP 5 moeten maken. Tegen die tijd zal mogelijk een testversie van PHP 6 beschikbaar zijn, zodat ontwikkelaars hun tanden ook daarop kunnen stukbijten.
Welke problemen zijn er te verwachten voor joomla-gebruikers die nu toch echt langzamerhand overmoeten naar php5?
Ik heb een website met Joomla gemaakt en vroeg mij dus af : Welke problemen zijn er te verwachten voor joomla-gebruikers die nu toch echt langzamerhand overmoeten naar php5?
Joomla is zo groot, dat moet bijna wel compatible zijn met PHP5 (wat overigens helemaal niet moeilijk is, want datgene wat 4 wel bevatte en 5 niet meer zijn voornamelijk functies die de overstap van 3 naar 4 vergemakkelijkten, functies die dus volledig verouderd zijn.)
Enige problemen die ik kan bedenken zijn de references. In PHP5 gaat dan automatisch. Sterker nog, als je ze handmatig in 5 gaat verzorgen, is er de kans dat je de performance van je applicatie verslechtert. Maar dat is dan ook het enige, slechtere performance en misschien wat notices. Als je PHP 4 script echt niet werkt op 5, dan denk ik toch echt dat het of zwaar verouderd is, of dat je de verkeerde functies gebruikt.
?
Onbekende gebruiker
13-07-2007 20:32
Het is toch eigenlijk zo dat PHP4 code/functies ook in PHP5 werkt of niet?
Oh enne over "geen support meer voor PHP4": Nja, PHP5 maakt alles wat makkelijker, dus het zal niet zo'n moeilijke stap zijn om PHP5 te gaan gebruiken. Niet dat ik nog geen PHP5 gebruik, maar ik spreek voor degene die "I <3 PHP4" zeggen.
was een internet jaar niet gelijk aan 10 mensen jaren? Dat zouden betekenen dat php 4 al 30 jaar oud is... vindt ik een hoop...
?
Onbekende gebruiker
13-07-2007 21:34
1) een systeem als joomla is gewoon prima te gebruiken op php 5, zo niet beter. misschien is het downloaden/installeren van een andere versie noodzakkelijk
2) een hoster hoeft niet te migreren
3) een goede hoster biedt php 4 en 5 (en binnenkort 6) gewoon naast elkaar aan
3) een goede hoster biedt php 4 en 5 (en binnenkort 6) gewoon naast elkaar aan
Daat ben ik het niet helemaal mee eens, PHP5 bied een aantal veiligheids hulpjes die het leven erg veel makkelijker en veiliger maken (denk aan PDO en Filer). Deze moeten als het aan mij ligt zo snel mogelijk benut worden om de veiligheid van php applicaties te verbeteren, daarom mag er best een beetje druk achter het gebruik van PHP 5 gezet worden...
(Als het gaat om de huidige situatie heb je wat mij betreft gelijk, op dit moment is het goed de keuze tussen PHP4 en 5 nog te hebben.)
Verder is er ook het initiatief gophp5.org wat het gebruik van PHP 5.2+ een zetje in de rug te geven.