Ik ga beginnen met wielrennen, eerst maar eens met een vriend fietsen en misschien daarna ook wedstrijden, maar heeft iemand nog tips over wat wel en en niet te doen e.d. Welke kleren zijn handig? Heb je echt special wielrenschoenen nodig? Wanneer ben je goed genoeg om een wedstrijd te rijden?

P.S. Ik fiets nu al 4 jaar meer dan 200 km per week om naar school te komen, dus de conditie is er al wel.
@Terence: Raad jij ook zo'n "ballenpakkie" aan? (zo noemt mn zus em :P)
jup.. helemaal.. rijd ik ook in ;)

zal binnenkort wel even een sportieve foto maken..
ArendJan schreef op 27.07.2007 22:50
@Terence: Raad jij ook zo'n "ballenpakkie" aan? (zo noemt mn zus em :P)
Dat is geen keuze, dat is een must! Er valt dus niets aan te raden...

Vergeet ook niet een helm aan te schaffen, is niet goedkoop maar altijd goedkoper dan een nieuw hoofd. Met 40 a 50 km/h op je muil gaan is geen pretje. Dan heb je het echt niet alleen over een paar schaafwondjes, dan heb je het over gebroken botten en asfalteczeem.

Een goede uitrusting is het halve werk!

Edit: De snelheden die je bij afdalingen bereikt, laat ik maar even buiten beschouwing.

Edit: De snelheden die je bij afdalingen bereikt, laat ik maar even buiten beschouwing.

Bij ons heb je wel wat kleine heuveltjes (Wageningse Berg, Rhenense Berg) , daar ga ik met mn gewone fiets al rond de 50/ 60 vanaf... best leuk. Maar bij de fiets heb ik iig al een helm gekocht ja. ;) Ik heb al een shirt, nu alleen nog een ballenpakkie en schoenen... :D
Ik zelf fiets ook wel vaak op de racefiets.

Draag echte fietskleding en vooral niet te vergeten een helm.
Wat de fietsschoenen betreft heb ik welke die je in een beugel schuift, en niet zo een kliksysteem; want dat vindt ik persoonlijk prettiger.

Ik fiets vaak in het weekend als het mooi weer is.

Ook fiets ik veel grote tochten en heb ook al best wat gefietst:
4x elfstedentocht
6x elfmerentocht
2x amstel gold race
3x ijsselmeer ronde

En al heel wat meer, ook in het buitenland.

Zolang je met enige regelmaat, zo 2 keer per week zo rond de 80 km fietst krijg je wel een goede conditie.
pssst.. ik heb een officiele bolletjestrui van veranque (A)
met gewoon fietsen duw je je pedalen, met wielrennen trek je ze ook nog omhoog en naar achter

edit: php dan een tour :)

4x elfstedentocht
6x elfmerentocht
2x amstel gold race
3x ijsselmeer ronde

En wat waren de resultaten?
ArendJan schreef op 28.07.2007 08:53

4x elfstedentocht
6x elfmerentocht
2x amstel gold race
3x ijsselmeer ronde

En wat waren de resultaten?

Het zijn tourentochten, geen wedstrijden:)
Gemiddelde ligt meestal rond de 25-28km/h
Gemiddelde ligt meestal rond de 25-28km/h

Da's echt niet hard dan... :P

Reageren