Voor iedereen die wel eens wat nieuws wil leren, een paar uitdagingen nodig heeft of zich even zit te vervelen: CodeKata
Veel plezier!
Ps. Het is niet specifiek voor PHP, je kunt het ook met andere talen aanpakken, bv. pl/pgSQL.
[edit]
Heb het even verplaatst naar de koffiehoek. Het lijkt me geen vacature, tenzij je wil dat iemand al die Kata's voor je afgaat. Maar dan voldoet het topic niet aan de eisen ;)
[/edit]
Interessante pagina. Het wordt je niet "voorgekauwd" maar je moet er zelf mee experimenteren, zodat je uiteindelijk wat nieuws/ beters leert, en ook leert kijken naar meerdere mogelijkheden voor een probleem.
Ik sta er vaak van te kijken hoe "eenrichtingsgesteld" (vind ik een mooi woord) velen zijn die een site in PHP (proberen te) maken. Vaak staren ze zich blind op een bepaalde methode die veel sneller/ efficienter kan. (hierbij bedoel ik niet de OOP vs. Non OOP. Ik vind ze beiden kunnen, OOP moet je leren/ snappen. Ken je het niet dan kan een structurele opbouw prima)
Zo leer je kijken naar meerdere oplossingen, waardoor je jezelf eigenlijk dwingt wat nieuws te leren, of er iig naar te zoeken.
;) ondertussen kan je al die kata's vertalen :p heb geen zin om men woordenboek erbij te halen :s
Kom op zeg, je kan toch wel een beetje Engels? >:)
Ik ben al een dag of 2 aan het denken over die eerste kata, maar 't is jammer dat er niet echt antwoorden bij staan. OK, ik weet dat er geen antwoorden op zijn, maar een soort richtlijn zou wel handig zijn :P
Bij de 1e hoef je niet te programmeren he, het gaat erom dat je de verschillende mogelijkheden verkend:
* does fractional money exist?
Kan zowel waar zijn, of ook niet waar zijn. -> Bedenk zelf waarom
* when (if ever) does rounding take place?
Optie1 : Per product
Optie2 : Niet
Optie3 : Aan het einde van de berekening
Enz.
* how do you keep an audit trail of pricing decisions (and do you need to)?
Bijvoorbeeld door een "vanaf" datum te zetten. Hiermee kan je bepalen welke prijzen er wanneer golden. Of het nodig is -> Dit is nodig, wanneer je een inkomstenoverzicht wil genereren aan bijv. het einde van de maand en deze wil controleren.
Enz.
* are costs and prices the same class of thing?
Kosten en prijzen zijn 2 heel verschilllende dingen. Kosten zijn bijv. inkoopprijs + vervoerskosten + de kosten voor de opslag enz. De prijs kan de inkoopprijs zijn (dat is dus ZONDER bijkomende kosten) maar ook de verkoopprijs. -> De prijs kan zowel de prijs incl. of excl. BTW zijn. Ook dit zal je nader moeten bepalen.
* if a shelf of 100 cans is priced using "buy two, get one free", how do you value the stock?
Dit kan wederom op verschillende manieren. Je kan meteen zeggen dat je de waarde van het aantal deelt door 3 en dan keer 2 doet (neem 2/3 van het aantal als de waarde), maar dit betekend wel meteen dat je de blikken alleen per 3 mag verkopen om de inkomsten gelijk te houden met je verwachting.
Dit is ook meteen slecht voor de inkomsten, want als je er 1 los kan verkopen levert dat verhoudingsgewijs meer op. Dus je kan ook zeggen dat je ze wel de waarde geeft van 100 losse blikken. Maar dit betekend weer dat je minder inkomsten hebt dan "verwacht" vanuit de waarde van deze blikken. Je kan er ook ergens tussenin gaan zitten.
Zoals je merkt mogelijkheden te over. Welke zal de juiste zijn?
[edit]
Dit is slechts een verkorte versie van waar ik mee bezig ben, en een bepaalde richting waar je op kan gaan. Door met alle mogelijkheden (of een aantal, alle is vrij veel) te experimenteren, kom je tot een systeem/ manier die het dichtst komt bij de ideale methode.
Je kan het als richtlijn gebruiken.
[/edit]
;) ondertussen kan je al die kata's vertalen :p heb geen zin om men woordenboek erbij te halen :s
Tip: Doe wat aan je Engels!
Ik hoef teksten in het Engels echt niet te vertalen naar het Nederlands, ik begrijp het zo ook wel. En daarmee gaat er een wereld voor je open, vrijwel alle technische documentatie is in het Engels en is dan ineens ook voor jou beschikbaar.
Wanneer je met webdesign bezig gaat, of eigenlijk alles wat met ICT van doen heeft, kan je beter zorgen dat je Engels (leeskunst) bijna net zo goed wordt als je Nederlands, en dan vooral veel vaktermen.
ICT (Information and Communication Technology) is niet voor niets een van oorsprong Engelse (qua taal!) term. Er is veel meer documentatie te vinden over dingen die ICT gerelateerd zijn wanneer je ook naar de Engelse termen kijkt.