Bijna een jaar na akkoord , heb ik nog steeds geen website.
Deze zou in jan. opgeleverd worden, en in april heb ik een deathline gesteld (nog 6 weken), die door het bedrijf bijzonder onredelijk werd gevonden.
ik heb toen een aantal zaken geschrapt. Men heeft hiervoor zo'n 10 uur in mindering op de prijs gebracht (10 uur werk lukt niet als je 6 weken tijd hebt dacht ik wel even...Vreemd he)
Probleem is nu dat het mij niet lukt om de geschrapte zaken uiteindelijk te laten doen. Ik heb 12 bedrijven aangeschreven, een aantal begint niet aan de code van een andere, maar diegenen die wel accepteerden 9dat zijn er nu 4) hebben allen de opdracht terug gegeven.
Verschillende redenen:
Ideal moest ingebouwd / teveel debugd etc. om zaken goed en veilig aan te bieden. Men trok de offerte in en had over over puinhopen opruimen....
De volgende "heeft de broncode bekeken en is zich rot geschrokken. Het hele hebben en houden is voor iedereen zichtbaar (Persoonlijke gegevens/bankgegevens, contact ect), niet geoptimaliseerd voor zoekm. en oordeelt een amateuristisch geheel.
de voglende oordeelt dat de site met stukken aan elkaar hangt en vindt t geen proffessineel geheel; t is duidelijk dat er meer dan 1 programmeur bezig is geweest
Weer een ander zegt dat de site niet beveiligd is/de info waar betaald voor moet worden/=dus privacyinfo/heeft een URL met nummers. Een heel simpel programmatje kan de hele database leegzuigen, en maar 1 keer betalen.
Homepage linkt direct door naarwww.....\ p=34. Google indexeert de homepage /.nl . Dus ook hier: niet klaar voor google!
wat moet ik nu doen?
De site kostte mij al 7200 euro; iemand heeft ook geopperd dat het admin-panel niet geschikt is om de site t beheren. Ik kan nl. niet zoeken; ik kan ook niet opschonen. Ik kan immers niet vragen om gegevens uit 2002 te verwijderen (als leden dit vergete zijn)....
wat moet ik nu doen?
ik moet nog 2500 eur betalen.
Moet ik proberen om de overeenkomst door de rechtbank te laten ontbinden? Ik heb een dossier met meer dan 70 klachten over fouten/ zaken die opeens verdwenen waren/zaken die eerst door mij in orde waren bevonden en later opeens weer verdwenen of fout waren????
Maar dan heb ik voorlopig niks. Ik heb ook geen geld voor een neiuwe site. De uitspraak van de rechtbank kan 3 jaar duren; e n ik moet zowieso proceskst betalen
of moet ik toch iemand ander t maar af laten maken (tegen erg veel geld herstellen van fouten/debugs) en dit van de 2500 euro aftrekken??? En dan nog: vind ik snel iemand die t wil doen?? Ik heb weinig hoop hoor
wat is nu zinvol??? Heeft iemand hier ervaring mee?
Hou er rekening mee, zolang jij niet het volledige bedrag betaald heb is de applicatie technisch gezien niet van jouw maar van hun, mag je het dus niet gebruiken danwel door andere af laten maken.
Hou er rekening mee, zolang jij niet het volledige bedrag betaald heb is de applicatie technisch gezien niet van jouw maar van hun, mag je het dus niet gebruiken danwel door andere af laten maken.
Arjan dit klopt niet helemaal wat je zegt. Of eigenlijk is het een beetje misleidend c.q. onvolledig. De applicatie is pas van de opdrachtgever als dit ook nog eens apart is afgesproken; het overdragen van eigendomsrecht en exploitatierecht. Als dit sowieso niet geregeld is, en meestal is dit ook inderdaad niet geregeld omdat de opdrachtgever niet goed is voorbereid, dan heb je nog steeds geen rechten ook al heb je wel alles betaald.
Verder is het wel een nuttig punt wat je geeft ja.
Ik ga er standaard van uit (als het gaat op een relatie opdrachtgever -> webontwikkelaar) dat de auteursrechten overgedragen worden (daar betaal je als opdrachtgever voor). Maar uiteraard is het aan iedereen om zelf te bepalen/af te spreken of zij dit willen.
De applicatie is echter pas van hem als het volledige bedrag is betaald en beide zijn overeengekomen dat de auteursrechten worden overgedragen.
Ik ga er standaard van uit (als het gaat op een relatie opdrachtgever -> webontwikkelaar) dat de auteursrechten overgedragen worden (daar betaal je als opdrachtgever voor). Maar uiteraard is het aan iedereen om zelf te bepalen/af te spreken of zij dit willen.
Dat is juist niet standaard in deze business, vandaar. Het dient ook schriftelijk geregeld te worden, mondeling is in dit geval niet genoeg, zelfs niet als beide partijen het eens zijn. Als je standaard auteursrechten overdraagt dan ga ik er vanuit dat je ook standaard een veel hogere prijs rekent en dat is juist ongunstig voor veel klanten.
Als voorbeeld: Microsoft wil z'n broncode van Windows ook niet kwijt. Nu is maatwerk een ander verhaal, maar van een op maat getunede auto krijg je ook niet de blauwdrukken. Enkel het resultaat. Dat is het meest logisch, ook met programmeren.
Vraagje: Hoe is de acceptatie van het pakket geregeld? Er komt namelijk een moment, meestal na de acceptatietest, dat er een akkoord wordt gegeven voor het systeem. Zolang dat er niet is, is het pakket niet af en lijkt het mij (maar ken het contract niet) dat je niet alles hoeft te betalen.
Maar meestal zijn de betalingsvoorwaarden wel in het contract of de leveringsvoorwaarden opgenomen.
Wat bij softwareprojecten héél erg belangrijk is, is dat je de requirements SMART maakt. Wanneer dat het geval is en je hebt mijlpalen gesteld, dan kun je een goed idee krijgen van de status en voortgang van een project. Het ontbreken van SMART-requirements en mijlpalen is een garantie op ellende.
Testen van software kun je zelf doen, maar 99 van de 100x is het beter om ook dit uit te besteden aan een onafhankelijke en deskundige partij. Bij het testen gebruik je wederom de SMART-requirements. Wanneer beveiliging of het gewenste niveau van de beveiliging niet in de requirements staan, dan wordt er niet op getest en kun je onmogelijk aanspraak maken op ontbrekende functionaliteit. Het is tenslotte niet beschreven in de requirements die door de opdrachtgever en opdrachtnemer zijn geaccepteerd...
Om eerlijk te zijn, ik geef je weinig goede hoop op een goede afloop. Wellicht kun je die 2500 euro in de zak houden, maar dat systeem wordt niks. Beschouw het maar als leergeld.
er is GEEN funktioneel ontwerp gemaakt
Wel is er een offerte gemaakt waarin staat dat er 2 maanden na aanvang opgeleverd wordt. in deze offerte wordt de programmeer taal beschreven/database beschreven, en een aantal opties. Ik heb in een excel sheet de pagina's uitgetekend, en in de offerte zegt men dat men bij de samenstelling van de offerte is uitgegaan van de sheet.
In heb half april geeist dat 1 juni allesaf moest zijn, en begin juni heb ik ze in gebreke gesteld voor zaken die niet funktioneerden. Zij hebben dat opgelost. Maar....nu komt pas aan het licht dat de code niet werkbaar is voor anderen. Zij hebben in april aangegeven dat zij niet alle punten van de offerte voor 1 juni (5 ,5 mnd later) konden opleveren; ik heb toen gezegd dat ze danmaar Ideal, abonnementen, en nog wat zaken moesten laten vallen. Zonder deze zaken kon ik toch live gaan. In die tussentijd dacht ik, zorgt een ander bedrijf er dan voor dat dit opgelost is.....Ik heb voorgesteld zaken te shcrappen, heb 6 uur korting op de prijs gekregen (6 weken de tijd maar niet om een klusje van 6 uur af te maken. Ze kwamer er zelf ook niet meer uit denk ik...).
Maar ik kon op dat moment niet voorzien dat het onder de motorkap een zootje is. Ik had niet kunnen voorzien dat mijn opdrachten (nu 4x dus) teruggegven zouden worden. Zo'erg is het dus dat er geen bedrijf is dat de geschrapte zaken uit de offerte op wil pakken. 6 uur korting op de offerte, maar ik moest moet geld betalen omdat men zich in moet lezen in de code, debugs eruit moet halen.cleanen/ en de site moet beveiligen (zowel privacy als betalingen).
Ik mag verwachten van een bedrijf dat zichzelf presenteert met een slogan "maatwerk-oplossingen" weet dat er gebruikers kunnen zijn met dezelfde gebruikersnaam (Jolanda bijv.) en dat hier rekening mee gehouden moet worden. Ik verwacht dan dat ik geen klachten krijg als een tweede Jolanda zich aanmeldt, zegt: Ik krijg gegevens van iemand anders ...de privacy ligt te grabbel Ik verwacht ook dat iedereen verificatieemails kan ontvangen, dus ook ikzelf met mijn tiscali-accounts. Maar dit was godsonmogelijk, men had er alles aan gedaan....en daar bleef t bij.. Is inmiddels wel geregeld hoor...Dit is dus maar een simpel voorbeeldje. DIT MOET JE WETEN ALS PROGRAMMEUR, sorry hoor. Ik heb een mailbox met ca.55 klachtenmailtjes. Klachten over foutenherstel die weer nieuwe fouten oproepen. Ik verwacht ook dat een bedrijf weet hoe belangrijk privacy is in Nederland en hoe daar rekening mee te houden; ik verwacht ook dat als je betaalsystemen inbouwt dat je weet dat deze in een beveiligde omgeving draaien/of beveiligd zijn. Iedere programmeur weet dat URL's met nummertjes dmv een simpel prog. uit te lezen uit. DIT IS DUS GEEN BEVEILIGING!!! Ik verwacht niet dat iemand door 1x betalen mijn hele database leeg kan zuigen waardoor privacy gegevens verhandeld kunnen worden. En ik verwacht in elk geval een code die bruikbaar is volgens algemeen aanvaardbare normen.; ik verwacht voor 7200 euro geen prutswerk. Ik verwacht ook dat als ik een CD krijg met de website dat-ie op een server gezet kan worden. Waar dan ook. Helaas, ben dus gedoemd om bij deze klunzen te hosten.....Wilde ik niet, maar had geen keus. Ook hier is de opdracht (+CD) voor geretourneerd ivm structuren...
Ik ben geen IT-er; ik wilde gewoon een website. Ik heb pagina's getekend: zo moet het eruit zien, met deze veldjes. Uitendelijk zijn sommige pagina's ietsie anders geworden, maar dat is niet erg/daar zeur ikniet over. Maar nu wordt ik geconfronteerd met een site de niet aangepast kan worden en die eigenlijk opnieuw in elkaar gezet moet worden.
ik heb de heren ook verweten dat ik hun werk heb zitten doen: testen....Was geen afspraak. Als die mailtjes met fouten zijn er getuige van. 100 uur bij elkaar???? zou best kunnen...Fouten die zij zelf hadden moeten zien, zoals warning blabla...of error occurs blabla...dat soort dingen.
En iemand vraagt om een accetatietest??? nooit van gehoord
En nee, in de ovk is ook niet geregeld dat ik eigenaar wordt van de code. Mijn heeft de voorwaarden van Fenit (volgens mij) en. Ik moet zeggen dat ik daar wel naar gekeken heb, maar ik heb de termen die zij gebruikten voor Makers en kopers op dat moment verkeerd begrepen.
Ik verwacht dat ik zeker kans maak om in elk geval die laatste 2300 euro niet te hoeven betalen.
Ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie advies; en zoals iemand als zei: t was een leerzame les....Ik denk dat niemand beseft dat je met IT aan de goden overgeleverd kan zijn... Misschien moet er maar eens een keurmerk komen dat het kaf van het koren scheidt??
Dit is een hele vervelende zaak voor je maar (of ik lees er overheen) kun je ook de naam van het bedrijf noemen. Want het gebeurt nog wel eens dat mensen eerst met bijvoorbeeld google gaan zoeken op een naam voordat ze er mee in zee gaan. Dan kunnen ze ook hier terecht komen en zijn anderen gewaarschuwd waar ze eventueel naar moeten kijken. (Of gaan ze naar een ander bedrijf.)
Ik denk dat niemand beseft dat je met IT aan de goden overgeleverd kan zijn...
Dit heeft (helaas) niets met IT te maken, maar alles met het bouwen van 'iets'. Of je nu een nieuwe keuken besteld, een garage of een webapplicatie gaat bouwen, er moet eerst een goede opdracht komen.
Dus het functioneel ontwerp en de requirements. Jij roept iets over een garagedeur, het bouwbedrijf zet er 2 openslaande deuren in met een eenvoudig hangslot en jij had een roldeur met veiligheidssloten en afstandsbedieding in gedachten... Jouw verwachtingen zul je tot in details op papier moeten zetten om er zeker van te zijn (controleer dat!!!) dat de opdrachtgever het ook begrijpt. Terug naar de garagedeur, jij meende dat deze blauw zou worden, net zoals de voordeur van jouw huis, maar nu zit er een groene in, die 100 euro goedkoper was...
Als opdrachtgever heb je minstens zoveel verantwoording voor een goed systeem als dat de opdrachtnemer dat heeft. Een slechte opdracht zal namelijk altijd een slecht resultaat tot gevolg hebben.
De functionele test en acceptatie test kun je overigens niet door de opdrachtnemer laten doen, dat zul je zelf moeten doen of moeten uitbesteden aan een onafhankelijke partij. De kans dat de opdrachtnemer zijn eigen werk afkraakt, is niet zo groot...
Daar waar je aan de goden bent overgeleverd, gaat het met name over het aannemen van een opdracht en welke eisen de opdrachtnemer aan de opdrachtgever (!) stelt. Ik weiger onduidelijke opdrachten, er moet eerst een goede opdracht komen en dan ik pas wat gaan doen. Ik schat dat de kostprijs bij mij zeker 50% hoger ligt dan gemiddeld, maar ik weet 100% zeker dat ik lever wat op papier is vastgelegd. Wat niet op papier staat, lever ik niet en je kunt er zeker geen aanspraak op maken.
Het is een vervelende situatie, maar niet iets dat specifiek bij de IT speelt. Succes met het zoeken naar een oplossing.
Ps. Ik heb projecten van vele miljoenen euro's de mist in zien gaan met slechte/ontbrekende requirements en een beveiliging die ik in 1 a 2 secondes had gekraakt. En ik ben niet eens een hacker...