Beste PHPHulp Leden,

Na al enkele kleine projectjes te hebben opgestart zit ik er aan te denken om eens aan het grote werk te beginnen. Ik zal proberen mijn gedacht hieronder neer te schrijven over dit uniek spel.

Hooligans
Zo noemt het spel dus. Nu, wat houd het juist in?
Het is een multiplayer online text-based RPG.
Wat ik in gedachte had:
Je begint als jonge knaap aan het spel. Je kan eigen mannetje kiezen. Maar het is echt uitgebreid. Dus je kiest eerst je woonplaats (in Nederland of Belgie). Dan je ploeg (eerste klasse). Je komt dan ook in een supportersclan.
Hier ben je nog een groentje. Geleidelijk aan zal je groter en groter worden. Je rang word hoger en je krijgt meer te zeggen in de groep.

Ook je eigen levenstijl zal je moeten controleren. Dan denk ik aan geld, drinken, je gewicht, kracht, haar, kleren,...

Maar waar het om draait is natuurlijk als hooligans winnen van de anderen en de grootste/sterkste clan worden.
Dan is er ook nog de politie dus zomaar een potje vechten elk weekend zal niet kunnen. Tactiek zal nodig zijn.

Dit is zomaar wat gedachte rond dit spel getypt. Als ik geinteresseerde vind gaan we de verhaallijn/functies verder uitwerken zodat de scripters echt precies weten hoe en wat ze moeten maken.

Iedereen zal wel OSM (www.onlinesoccermanager.nl) kennen. In deze stijl zou Hooligans moeten gescript worden.

Verdiensten: als je in dit project stapt krijg je een deel van de inkomsten van de site. Dit verdelen we naargelang je geleverde werk (in overleg uiteraard).
Er zal minimaal Google adsense op de site komen om te beginnen. Maar onze grootste bron van inkomsten zal natuurlijk de premiumaccounts zijn. Dit word nog allemaal besproken.

Ok, ik hoop dat iedereen weet welk beeld ik voor ogen heb.
Als je wil meehelpen aan dit project, reageer maar of PM me.
E-mail kan ook naar info[@]dcmedia(.)be

Mvg,
Dennis Covent
DC Media
Erm, OSM is er toch al, waarom dan nog zoiets maken? Ik ken OSM niet, dus srry als ik eht fout heb.
OSM is een soccer manager dan moet je een team leiden aan zijn verhaal te horen gaat dit om hooliguns met de style (qua) scripting van OSM
@Tommy:
Ik bedoel dat dit in de buurt komt qua stijl. Hooligans word vernieuwend en uniek.
@pgFrank:
Dat project is afgeketst.

Momenteel hebben we 1 scripter om aan Hooligans te werken.
Maar alleen is dit niet te doen. We zijn dus op zoek naar nog scripters die dit project aankunnen.

Alvast bedankt.

Mvg,
Dennis Covent
Ik heb geen interesse, maar wil je wel helpen met het project door een paar vragen te stellen:
- Hoeveel pagina's met functionele eisen heb je al opgesteld?
- Zijn alle eisen SMART gemaakt?
- Is er al een workflow beschikbaar?
- Is er al een layout beschikbaar?
- Hoe wordt de technische documentatie geregeld?
- Hoe ga je testen?
- Hoe denk je bugs te gaan beheren?
- Hoe denk je toekomstig onderhoud te gaan doen? (moet je nu al rekening mee houden!)
- Zijn er al keuzes voor de techniek gemaakt? Bv. PostgreSQL, Smarty, OOP, Ajax, etc. etc.

Dit zijn een paar hele belangrijke vragen waar je (voor jezelf) antwoord op moet kunnen geven. Afhankelijk van de resultaten weet je of je al kunt gaan coden of eerst nog terug moet naar de tekentafel.
- Hoeveel pagina's met functionele eisen heb je al opgesteld?
Je bedoelt de functies? Die zijn we samen met de verhaallijn aan het opstellen. Elk detail word vermeld zodat de scripters precies weten wa ze moeten doen.

- Zijn alle eisen SMART gemaakt?
Ik weet wat het SMART principe is. Wij stellen alles op hoe wij het voor ogen hebben. De scripters maken dit in een tijd die zij nodig hebben. Releasedatum is er nog niet, druk dus ook niet.
Realistisch is ook een onderdeel van SMART. Dit is het zeker en vast. Haalbaar: absoluut.

- Is er al een workflow beschikbaar?
Ik weet niet precies wat u bedoelt.

- Is er al een layout beschikbaar?
Nee. Als dit nodig is voor de scripters kunnen beginnen dan doen we dit. Er gaan cartoons worden gemaakt. De layout gaat professioneel, gebruiksvriendelijk en met een vleugje web 2.0 zijn.

- Hoe wordt de technische documentatie geregeld?
Wat bedoelt u precies?

- Hoe ga je testen?
Er worden enkele tientalle ervaren gamers ingehuurd die het spel testen.

- Hoe denk je bugs te gaan beheren?
Als het scripwerk voltooid is verwachten we dat het ook bugvrij is.

- Hoe denk je toekomstig onderhoud te gaan doen? (moet je nu al rekening mee houden!)
Ikzelf ga moderen en ben hoofdadmin. Er zijn ook al zeker 3 ervaren moderators. We gaan ook nog vacaturse opstellen om de functie als moderater op zich te nemen.

- Zijn er al keuzes voor de techniek gemaakt? Bv. PostgreSQL, Smarty, OOP, Ajax, etc. etc.
Nee. Dit is in overleg met de scripters.

Wat ik ga doen?
Ik ben zelf designer maar ga ook nog hulp inroepen voor bv professionele cartoons. Ook zorg ik voor de promotie + sponsoring.
Sponsoring: deels door mezelf, deels door hostingaanbieders.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Mvg,
Dennis Covent
zeg maar je hoor

workflow wel handig.

een schema wat doet wat

ik klik op knop x dan op knop y dan doe ik actie z en ik krijg resultaat q

dat soort dingen
Ok, dat versta ik onder functies ;)

Dus dat word nu volledig opgesteld. Op dat vlak zal er zeker geen probleem zijn voor de scripters. Duidelijkheid vind ik belangrijk in een groot project.
- Bij SMART vergeet je de M van Meetbaar. Wanneer iets niet meetbaar is, er is bv. geen norm aangeven, dan kun je het niet bouwen. 'De website moet snel zijn' is zo'n heerlijke eis waar je geen drol aan hebt. Wat is snel? Met 1 bezoeker per dag/uur/minuut/seconde? Met 100 records in tabel X of met 100 miljoen records in tabel X? Het hele systeem op een shared hosting pakketje dat op een eenvoudige Celeron-server draait of op een dedicated 8-core Xeon, 64GB ram met een razendsnelle RAID-opstelling? Dat maakt nogal verschil...

- Alles is tijdsgebonden, ook als je geen planning hebt. Het lijkt mij sterk dat jij er niet wakker van ligt dat de site ergens in 2017 klaar zal zijn...

- Realistisch heeft ook met complexiteit te maken, vergeet dit niet.

Het SMART maken van eisen is 1 van de moeilijkste onderdelen van een project. Bij alle functies die jij beschrijft, zul je iedere keer moeten uitleggen waarom het Specifiek is, waarom het Meetbaar is, waarom het Acceptabel is, etc. etc. Dit is ook de input voor het testen, eigenlijk begint hier het testen al!

- Een workflow is de volgorde waarin bepaalde dingen moeten gebeuren, moeten worden uitgevoerd. Bv. aanmaken account, acivatie email versturen, account activeren, wachtwoord aanmaken. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken.

- Technische documentatie: Op welke wijze ga je beschrijven welk stukje code nu wat doet, welke variabelen er allemaal zijn, etc. etc. Zonder deze documentatie is debuggen en toekomstig onderhoud vrijwel onmogelijk.

- Testen met een stel amateurs? Veel succes... Verwacht er niks van, dan kan het alleen maar meevallen. Testen doe je met de documentatie in de hand (de functionele eisen) en het liefst met testscripts.

- Jij denkt een vrij complex systeem te kunnen bouwen zonder bugs? Dream on! Ik raad je aan om maar van het project af te zien...

- Met onderhoud doel ik niet op een moderator, dat is een gebruiker van het systeem, maar het wijzigen van bestaande functies of inpassen van nieuwe functies.

Ik ben bang dat je er iets te eenvoudig over denkt, met name de uitspraak 'Als het scripwerk voltooid is verwachten we dat het ook bugvrij is' geeft mij de indruk dat je geen idee hebt waar je aan bent begonnen.

My2cents.

Ps. Ik wens je overigens wel succes toe!

Reageren