Sinds vandaag valt een pc bij ons thuis steeds na 10-20 minuten uit, spontaan.

Het enige dat er veranderd is, is dat ik er afgelopen woensdag RAM geheugen bijgeplaatst heb en een nieuwe cpu fan erin gestoken heb.

virus/spyware scanners kunnen niets vinden, temperatuur is niet absurd hoog (32 cpu, 41 hd)

Het is echt heel irritant, iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
misschien moet je een keer Memtest draaien om te kijken of je RAM wel goed is
Inderdaad, test je nieuwe geheugen eens. Die CPU-fan zal niet zo veel uitmaken.
Het kan wel aan de Fan liggen als deze de processor niet genoeg koelt.
Windows heeft ergens een tresshold van de max CPU temp staan, als deze
bereikt wordt krijg je spontaan een BSOD...

Toch de temperatuur van je CPU opmeten met speedfan bv.
Laat je PC eens staan in BIOS mode? Zo sluit je virus/spyware snel en makkelijk uit.
haal eens dat nieuwe ram er weer uit en vervang het weer door het oude...
ik ga de bios mode proberen, het oude geheugen erin stoppen doe ik liever niet, de computer wordt daar namelijk aanzienlijk slomer van en zo snel is hij toch al niet ;)
In praktijk is het gewoon je stappen terug nemen om te zien waar de bottleneck is maar nu is het ook geen dagelijkse gewoonte meer dat ik PC's in elkaar bouw maar een ventilator kan ook verkeerd zijn aangesloten, de plus en min zijn eventueel omgedraait waardoor de motor tegengesteld loopt en de capaciteit van de ventilatie niet optimaal gebruikt.

Je kan je voorstellen dat als een ventilator warmte ontneemt, of juist van de omgeving naar zich toe trekt richting processor een verschil met zich mee brengt.
spontane resets/uitvallen zijn vaak het resultaat van geheugen, (onboard) videokaart of foutje in moederbord.. Ik heb meer PC's met resets moeten repareren dan ik mij kan herinneren, maar het was voornamelijk geheugen dat fout was.. Probeer oude geheugen terug te stoppen, kijken of hij het nog doet.. En je nieuwe geheugen zal dan waarschijnlijk toch echt met een RMA terug naar meneer de geheugenbakker moeten...
@Danny, de ventilator is goed aangesloten, tenminste, het stekkertje zit precies hetzelfde als de oude.

@Johan, de computer heeft een uur aangestaan in het bios, en geen reset, dus denk toch dat het een virus is oid.
maar een scan is vrijwel onmogelijk omdat hij opnieuw opstart terwijl hij bezig is, en als het al een keer lukt dan vind hij niets.
Ik heb het spontane uitvallen laatst ook gehad met mijn cpu. Dit was het gevolg van een fan die niet goed genoeg aansloot en hierdoor hebben nieuwere moederborden een functie ingebouwd om de pc automatisch uit te schakelen bij te hoge temperaturen. Wanneer de koelblok niet goed aansluit, of wanneer er bijvoorbeeld exorbitant te veel koelpasta is gebruikt is dit goed mogelijk.

Het geheugen kan je testen met memtest, maar dit lijkt het meeste alsof het bij je fan ligt.

http://www.memtest.org/

Reageren