Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; mijn buurvrouw heeft een computer met internet.. Ik heb zelf het internet niet verzorgd (ging allemaal viavia..), maar mij werd dus wel gevraagd of ik kon zorgen dat de PC naar boven kon, met bijbehorende internetverbinding.. (mocht het nog niet duidelijk zijn, de PC staat nu beneden, zo dicht mogelijk waar de telefoon uit de muur komt..)
Het vervelende is dus dat het type internet ADSL is, en de gratis simpele modem die mn buurvrouw bij haar internet abbo kreeg een of andere goedkope oezbekistaanse USB modem is.. Telefoonlijn doortrekken naar boven is slechte oplossing (ivm signaalverlies).. De oplossing zou zijn een andere modem, met ethernetaansluiting.. Nouwja, om het dan maar gelijk makkelijk te maken kan er net zo goed een draadloze router met modem neergezet worden.. Goed, plan is mee ingestemd.. Alleen ik heb dus echt geen idee welk type modem ik dan moet nemen..
Ik weet, ADSL === ADSL.. Alleen er zijn (blijkbaar) 2 types ADSL.. PSTN en ISDN.. Welke ik moet hebben?? Ik heb geen idee..
Het gaat om een Speedlinq abbonement, met een huidige Alcatel (geloof ik ) USB modem.. Het internet abbo moet een jaar of 1,5/2 geleden afgsloten zijn.. Enige documentatie over het internet abbo is niet meer te vinden.. Heeft iemand toevallig enig idee welk type modem ik moet hebben?? Of een schatting ofzo..??
Linksys is leuk , maar voor een thuisverbindinkje een beetje too-much
Oohw.. Wieso?
Nouwja, het gaat mij er hoofdzakelijk om of het zal werken, en of het dus beetje voldoet.. Want voor 50euro een draadloze router met ADSL modem, een "echte linksys".. vink nie verkeerd...
?Onbekende gebruiker
20-08-2007 19:21
Ik heb zelf een iets uitgebreidere van Linksys. Prima kwaliteit en simpel te beheren, maar zoals wes al zegt misschien een beetje too-much voor de buurvrouw.
Voordeel van deze modem is dat hij ADSL 2. Mocht de netwerkleverancier ooit upgraden - wat in Nederland waarschijnlijk niet zo wou zijn - hoef je geen nieuw modem aan te schaffen.
@SanThe (hieronder)
Daar heb je groot gelijk in. Maar het doortrekken kan in sommige huizen problematisch zijn als de leidingen 'vol' zijn of er geen trekdraad achter is gelaten. Door een houten vloer kom je zo, een betonnen vloer zal een stuk moeilijker gaan.
Wil niet zeggen dat dit helpt, maar je zou er voor moeten zorgen dat je geen goedkope telefoon draad hebt waar twee draden door een isolatie loopt.
Je kan het proberen met een UTP twisted kabel, zitten wel meer draden in dan dat je nodig hebt maar kwa mantel afscherming en dat de aders gedraait om elkaar zitten heb je iets meer afscherming en opheffing van interferentie signalen.
Tegenwoordig hebben we steeds meer apparatuur in huis met hun eigen magnetische / radio golven die steeds meer de oorzaak zijn van storingen.
Gebruik nooit draadloos, als het anders kan :^) Een desktop zou ik persoonlijk al nooit draadloos aansluiten.
pgFrank schreef op 20.08.2007 13:56
Klopt, maar merk je daar ook wat van?
Nauwelijks. Zelfs met een standaard telefoonkabeltje had ik 7 meter verder maar 0,1 db verlies.
Danny Roelofs schreef op 20.08.2007 22:33
Wil niet zeggen dat dit helpt, maar je zou er voor moeten zorgen dat je geen goedkope telefoon draad hebt waar twee draden door een isolatie loopt.
Mijn ervaring hiermee, staat hierboven. Was toen ook maar simpele 'Gamma' kabel.
Danny Roelofs schreef op 20.08.2007 22:33
Je kan het proberen met een UTP twisted kabel, zitten wel meer draden in dan dat je nodig hebt maar kwa mantel afscherming en dat de aders gedraait om elkaar zitten heb je iets meer afscherming en opheffing van interferentie signalen.
Bestaan ook speciale kabels voor, zijn geen UTP kabels, maar wel op dat principe. Te verkrijgen in een telefoonshop. Hier althans. Gaf bij mij hetzelfde resultaat als met een goedkope telefoonkabel.