Wat vinden jullie van een voorblad, dus een pagina voor de homepagina?

Ik denk dat dit juist best wel slim is, want als mensen dan verder gaan weet je zeker dan ze geintrestseerd zijn? Oke, ik ben het er mee eens dat sommige voorbladen de bezoekers wegjagen. Dit moet er natuurlijk wel uitdagend uitzien, en totaal geen geluid/beweging hebben. (Naar mijn mening). Maar wat vinden jullie: wel of niet?

Geef je mening!

Groetjes, Robin.

Ps:

Waneer komt er een functie: [poll]?
Maar dan is het niet meer een voorblad, maar een 'portal' ;)

En een (ongeschreven) eis van een portal is dat hij snel op het scherm staat. Ik ben bang dat je daar ook niet kan opscheppen met je photoshop-skills :/
Een splash screen kan wel goed werken, zeker als je een hele grote site hebt. En veel moet laden, dat je alles kan preloaden voordat de bezoeker werkelijk de site betreedt.

Twee verschillende sites (www.amsterdamdanceevent.com als voorbeeld), dit vind ik ook prettig werken, bezoekers zitten niet (perongeluk) ongewild in het zakelijke gedeelte...
Een voorblad is handig voor bepaalde 'grote' of 'belangrijke' evenementen op te zetten. Of als er gewoon iets bijzonders is. Maar niet om altijd te gebruiken. Wanneer je bezoeker ineens een voorblad tegen komt zullen ze het sneller lezen dan als het er altijd staat, dan klikken ze snel door.
Ikzelf heb een site met 7 categorieen. De ontwerper (ik kan grafisch niet al te veel) wilde eerst ook een voorpagina maken. Ik dus niet.
Op mijn pagina zie je gewoon altijd een menu met alle cat's. Iedereen kan dus naar het gedeelte waar ze heen willen.
Alleen als ze op de index komen dan krijgen ze van mij een beetje "extra". Daar laat ik even wat dingen eruit springen (beschaafd) waarvan ik denk dat het nuttig/zinvol is.
De gebruiker heeft dan zelf de keuze hierop in tegaan of gewoon naar de cat te gaan waar hij/zij al heen wilde...
robin schreef op 26.08.2007 20:49
Op je voorblad zien de mensen gelijk wat van je werk? En verschillende zaken komen gelijk aan het licht o.a:

Logo
Naam
Werk

In mijn mening heeft een goede site dit altijd duidelijk zichtbaar. Kijk eens naar de header van phphulp... Duidelijk maar toch ook netjes!
robin schreef op 26.08.2007 21:00
Oke het is duidelijk dus afteraden om dit niet te gaan doen, dan maar eventjes iet's anders bedenken om gelijk wat "phshop" werk te laten zien....

Als je gaat afraden om het niet te doen, zeg je dus feitelijk dat we het juist wél moeten gaan doen...

Verder vind ik een splash-screen zwaar irritant! Maar daarentegen een portal bij grote websites ontzettend handig (denkt aan www.funda.nl).
dan maar eventjes iet's anders bedenken om gelijk wat "phshop" werk te laten zien....
Als je echt zo goed bent dat je denkt een voorblad te kunnen hebben zonder dat bezoekers weg zouden lopen, dan is je site - als het goed is - zonder voorblad ook al aantrekkelijk genoeg om te blijven. en dan heb je natuurlijk een linkje portfolio of iets anders uitdagends waar je nog meer tentoonstelt. (Ik snap overigens ook niet waarom je 'gelijk' wat photoshop werk zou moeten laten zien. Dat klinkt als "mijn bezoekers zijn zo snel weer weg, dat ik ze zo snel mogelijk mijn werk moet laten zien!")

Neem als voorbeeld andere sites die grafisch gezien eruit springen; die hebben ook geen voorblad nodig, terwijl het uiterlijk van de site alleen al een lust voor het oog is. Bied je daarnaast ook goede inhoud aan, dan kan je een bezoeker redelijk lang op je site laten blijven (en ook regelmatig terug laten komen).

[edit]Over gebruiksvriendelijkheid gesproken...zorg er ook voor dat je nooit een error geeft met 'cookies corrupt or out of date'! :([/edit]
robin schreef op 26.08.2007 21:00
Oke het is duidelijk dus afteraden om dit niet te gaan doen, dan maar eventjes iet's anders bedenken om gelijk wat "phshop" werk te laten zien....

Wil je dit echt meteen op je website al laten zien, hou dan rekening met laadtijd/ grootte van je pagina. Beter is denk ik om een fraaie layout te maken en bijvoorbeeld de link voor portfolio iets meer "uit te laten springen", maar wel op een subtiele manier.
Wanneer een bezoeker naar je portfolio gaat en weet dat het om grafische dingen gaat (-> bijv layouts) dan weet de bezoeker ook dat er afbeeldingen geladen gaan worden en dat je dus een langere laadtijd kan verwachten.
Toch blijft het iritant dat er geen SIMPELE manier is op je echte bezoekers te tellen.
Tja, het is wat je simpel noemt. Lijkt mij een kwestie van alle bezoeken bijhouden en als er meerdere hits van 1 bezoeker binnen een bepaald tijdsbestek zijn, weet je toch dat die gebruiker geinteresseerd is?
Jup aan zoiet's zat ik ook te denken, alleen dan i.v.m ip. Maar wel alle bezoekers opnemen, maar ik kan selecteeren vanaf hoeveel hit's ik ze wil zien.

Thanks, Robin.

Reageren