Ik heb in m`n pc 2 harddisken hangen, een 20 gig voor windows en voor programma, en een 40 gig voor muziek en mijn documenten. Nu stond er op de 2e harddisk 30 gigabite aan muziek, en omdat ik m`n backup heb weggegooit (externe schijf geformateert, stom..) wilde ik het opnieuw doen. Maar, voordat dit is gebeurd zag windows mijn schijf niet meer. Een enkele keer pakt hij hem wel tijdens het opstarten, en draait hij mee, maar zodra ik weer opnieuw opstart is hij weer weg. Weg in de bios, weg in deze computer en weg in het schijfbeheer.
De documenten die op die schijf staan kunne mij gestolen worden, maar alsjeblieft, geef me mijn muziek terug :|, heeft iemand tips voor mij? want ik MOET die muziek terughebben, het is een verzamelwerk vanaf 2000. Alles is goed gesorteerd en alle id3tags kloppen.
Verpak de hardeschijf vacuum in plastic, en leg deze 24 uur in de vriezer.
Zorg dat je een andere hardeschijf(op IDE 1 master) in je computer heb waar je wel volledig met Windows kan opstarten. Dus voor de rest alle CD-Roms en harde schijven los gekoppeld. (Zorg dat je na je dit gedaan hebt een paar keer opgestart bent, dat hij geen weizigingen hoeft te detecteren.)
Zodra je de hardeschijf uit de vriezer haalt, tik met deze een keer met de zeikant op de tafel en sluit de gelijk aan op IDE 2(ook master) en start te computer op.
Kopieer zo snel mogelijk de BELANGRIJKE DATA over, DUS NIET de hele schijf.
Doe dit vanuit windows, want dan gaat het copieren veel sneller.
Door warmte zet alles uit, mocht er iets onder de kop zitten zit dit vast.
Als je de hardeschijf in de vriezer legt word deze koud, en krimpt alles een klein beetje.
Vervolgens haal je 'm eruit, en tik je 'm met de zeikant op de tafel, hierdoor kan het zijn dat wat onder de kop zit loskomt en naar de zeikant valt.
Zorg wel dat de hardeschijf goed VACUUM verpakt is, zodat er geen vocht in kan komen.
Mooi verhaal, maar klinkt mij als een broodje aap in de oren. Wel eens bedacht hoe ongelovelijk weinig ruimte er tussen de kop en de schijf zit? En dat een hd in hele schone lucht ronddraait, dus daar waar verder niets aanwezig is. Ook geen rommel.
Maar ik heb ooit inderdaad een hele schijf vol data overgezet op een nieuwe schijf nadat ik de kapotte schijf een tijdje in de koelkast had gelegd. De schijf werkte perfect toen ie 'ijskoud' was, maar tijdens overzetten werd ie uiteraard weer warm. Hij liep dan ook weer vast, gelukkig vlak na het compleet overzetten van de data. Klant ook weer blij. Het werkt in sommige gevallen echt.
@SanThe, ik ga het proberen. Gelukkig zijn m`n ouders morgen niet thuis, dus kan ik lekker m`n harddisk in de vriezer leggen zonder dat ze me voor gek verklaren ;)