@Frank;
een beetje wel, de basis is (voor mijn weten) hezelfde, je kunt er (ongeveer) hetzelfde mee doen...
@Blanche; zal ik ff doorlezen :)
Opvallend wel is dat een <menu> tag eerder in html 3 beschikbaar was maar nu weer terug komt als <nav> element. Wel is waar in iets andere vorm maar met dezelfde betekenis.
HTML5 zal bij veel websites div's met id footer, header e.d. vervangen, wat de structuur van het document ten goede komt. Daarnaast worden enkele nieuwe tags beschikbaar voor multimedia (en svg, canvas). Formulieren worden een stukje leuker zie o.a. dit artikel maar voordat we er van kunnen genieten bestaat HTML 6 al weer bijna.
Webmakerij schreef op 23.01.2008 20:47
HTML5 zal bij veel websites div's met id footer, header e.d. vervangen, wat de structuur van het document ten goede komt.
Leg eens uit.

Persoonlijk vind ik het begrip 'header' of 'footer' meer zeggen over de layout, dan over de betekenis van de data die je daar kunt vinden. Op veel sites staat de navigatie in de header, maar je ziet hem ook vaak terugkomen in het linker of rechter gedeelte van de body. Mocht je t.z.t. de layout aanpassen, slaan de tags 'header' en 'footer' nergens meer op, de data die in je footer staat, staat ineens héél ergens anders op de pagina en heeft niks met het begrip 'footer' te maken. Vind het maar een rare aanpak. Maar goed, ik sta dan ook niet te juichen bij een nieuwe versie van html.
header en footer slaan als het goed is niet op de inhoud van de pagina maar op de website. Logo, copyright, disclaimer. HTML 5 komt tot nu toe het dichtst bij een symantic web zoals Tim Berners Lee dat in gedachten had. En bedenk dan eens wat je met al die data kan doen; Zoekmachines en mashups on cafeïne.

Ik hoop stiekem dat MS met Internet Explorer 8 en verder weer wat mee gaat doen met de groep. Ze hebben nu gezien dat firefox het ook kan flikken met minder mankracht en toch een groot marktaandeel (relatief)
Dat de naamgeving niet geheel vlekkeloos is ben ik met je eens. Maar het duidelijk gescheiden houden van je menu, artikel, copyright e.d. (footer) komt mijns inziens de structuur van je document tengoede.
Is een behoorlijke changelog zoals ik dat las.
Ik zag ook het event-source element voorbij komen. Zo te zien krijgen we comet in de specs dus :) Voortaan kan je live events naar je browser sturen. Het lijkt wel IMAP voor de webbrowser.

Verder heeft Webkit al het video-element geïmplementeerd en ik heb anderen horen zeggen dat Opera en Firefox ook al een eindje op weg zijn. Nu nog een goeie test voor de style-eigenschappen (hoor ik hier iemand over de nieuwe ACID test schreeuwen?) en tegen de tijd dat de HTML5 draft z'n draft uit de naam mag halen is hij al volledig geïmplementeerd. In de open browsers althans. Maar IE8 zou al dit voorjaar uitkomen, dus ze hebben de gang erin. En met dat nieuwe versioning-tag-gebeuren hoeven ze zich ook wat minder druk te maken over backwards compatibility - nog een excuus minder. Ik hoop serieus dat ze Firefox weer eens een schop onder de kont verkopen. Lopen ze tenminste niet meer achter de 'feiten' aan ;)
Momenteel heb ik vooral het idee dat Opera en Webkit voorop lopen en Firefox zich nog helemaal niet echt bezig houd met HTML5 (en CSS3).

Op de developer en labs pagina's van Opera zijn al heel wat voorbeeld codes e.d. te vinden. Helaas zijn de meeste alleen nog maar geschik voor de toekomstige versie van Opera (Kestrel, wordt versie 9.5 zo uit mijn hoofd) dev.opera.com, labs.opera.com
Als ik maar niet (nooit!) alle ooit gemaakte websites langs moet om 1 en ander aan te passen...

Zucht...Ik zou zo graag willen dat alles naar Flash gaat...Geen gezeik meer met browsers e.d.. Natuurlijk krijg je dan weer zeurpieten die gaan zeuren over de Flash plugin die dan eerst moet worden gedownload, maar ja.

Maar is dat niet de kant die we op moeten...
Flash is ook niet alles hoor...

Reageren