Nou, als alles Flash wordt, dan zal men er vast wel voor zorgen dat die plugin standaard ingebouwd wordt :) Maar Flash is ook niet echt mijn ding. En wees nou eerlijk, als alles meteen goed zou werken in iedere browser dan zou ons vak/onze hobby toch maar saai worden he ;)
HTML5 en browsers die dat ondersteunen blijven allemaal backwards compatible, staat ook bij de informatie achter 1 van de links hierboven.
Flash is een manier om zaken op een grafischere/ geanimeerde manier weer te geven dan HTML. Flash was oorspronkelijk ook bedoeld om mooie animaties te maken, en die op een compacte manier op te kunnen slaan (animated gif heb je minder kleurvrijheid), dat het uit wordt gebreid om ook websites mee te kunnen maken is een bijkomstigheid.
Als iedereen zich nu ook een keer aan de standaard zou houden, zit je ook niet met gezeik over de verschillende browsers, laat ze dit probleem bij de wortel ervan uitroeien, daar heeft iedereen veel meer aan.
Bovendien zit je te zeuren dat je niet al je pagina's aan moet passen, maar wat moet je wanneer er geen HTML meer is? Juist Alles aanpassen. Ga je die kant op, wordt het een grote chaos op het internet.
Kasper schreef op 24.01.2008 09:30
Nou, als alles Flash wordt, dan zal men er vast wel voor zorgen dat die plugin standaard ingebouwd wordt :) Maar Flash is ook niet echt mijn ding. En wees nou eerlijk, als alles meteen goed zou werken in iedere browser dan zou ons vak/onze hobby toch maar saai worden he ;)
Dat denk ik niet, het wordt dan juist aantrekkelijker ingewikkeldere of mooiere layouts te maken, omdat je niet meer hoeft te kloten om het in elke browser goed te krijgen.
Daarnaast zal PHP in sommige gevallen nog lastig zat zijn.
'Concurrent' van Flash( of eigenlijk meer van Adobe AIR): Silverlight
Deze kant gaan we op. Nu is Flash nog heel gaaf, maar ik weet niet hoe lang dat nog duurt.
Hmm, ik denk niet dat iets behalve html echt de overhand krijgt. Zoals hierboven al gezegt is: Wanneer html verdwijnt op internet hebben we echt een probleem.
Flash site's vind ik over het algemeen erg vervelend. Mensen doen alles over de top qua navigatie, animaties etc. Het heeft zo veel nadelen mijn inziens dat ik alle beperkingen van html (en die vallen met javascript ook wel weer mee) er graag bij neem.
Ook in Silverlight heb ik weinig vertrouwen. Waarom zou het beter en handiger zijn dan Flash? Flash is al een goed geaccepteerd begrip onder internetters, ik denk dat Silverlight nog een lastige dobber heeft hiermee. Misschien heeft MS dan wel zijn bekendheid mee maar toch.
Snelheid is een ontzettende kracht van internet. Wanneer er allerlei applicaties geinstalleerd moeten worden en de laadtijd langer wordt ontstaat er een drempel voor bezoekers. Zeker als ik de site die ik bezoek niet ken.
Let op: Het is erg lastig om voor een bezoeker uit out-of-the-box dingen uit te vinden. Ontwikkelaars hebben dan misschien wel de creativiteit om mooie navigaties en animaties te maken in een ontwerp, maar de bezoeker moet dit allemaal kunnen vinden en hij moet het ook niet te lang vinden duren.
Zoals Robert al zei: Browsers moeten zich gewoon aan de standaard gaan houden. En als je er dan goed bij nadenkt is het natuurlijk bizar dat iedereen uiteindelijk op het zelfde doel wil uitkomen: gebruiksvriendelijkheid voor de bezoekers, eenvoudige ontwikkeling voor de ontwikkelaars, en een fancy layout...
Voor mij gewoon nog html zoals ik het nu gebruik. html 5.0 zal echt wel voordelen hebben. Ik zag al leuke dingen met de requierd fields etc. Maar ik denk dat je de komende 10 jaar toch nog met de programmatuur je velden moet blijven afvangen...
Ik ben het met Crispijn eens. Ook over de snelheid, bezoekers (waaronder ik) haken heel snel af wanneer het al iets te lang duurt dat iets moet laden. Bedenk wel dat goede ontwikkelaars hier echt rekening mee houden en natuurlijk dat de verbetering in snelheid alleen maar toeneemt. PC's, internet, alles eigenlijk wordt steeds sneller, dus je kan steeds meer.
Het is inderdaad afwachten hoe AIR of Silverlight aanslaat, maar het is good stuff. Je kan er meer mee dan met Flash.
En natuurlijk zal (X)html altijd blijven bestaan. Dit moet ook wel en ik ben er zelf ook voor om sites gewoon hierin te bouwen ipv dat inderdaad overdreven gedoe met Flashmenuutjes en dergelijke die veel bouwers toepassen
@Tommy:
Waarom heb je liever een G15 2nd Edition dan een G15 1st Edition? ;-)
Die is mooier :) HTML 4 werkt toch goed? Waarom dan 5 hebben? En ja, 1st Edition werkt ook goed, maar wie gaat het tegenwoordig nog om functionaliteit. Uiterlijk gaat boven functionaliteit en je gaat geen HTML 5 gebruiken omdat het mooier is.
Maar HTML5 is toch mooier en heeft meer functionaliteit? Ik heb om eerlijk te zijn als webdeveloper zijnde (geen idee hoe boos de browser-mensen worden van de 2 verschillende syntaxen, sgml & xml) nog geen nadeel gevonden aan het idee dat HTML5 presenteert. Als ik het zo lees, is het best netjes.
Microsoft had laatst trouwens ergens laten doorschemeren een toevoeging voor CSS geplaatst te hebben in IE8: grids. Als dat nog in de standaard wordt opgenomen, wordt het helemaal mooi. Dan wordt CSS echt een eitje. Al loop je de komende jaren dan eerst weer tegen backwards compatibility aan. Of MS beslist nu om de nieuwe render engine af te dwingen, of de internet community doet dat.
Relaxt! Dat is helemaal een dikke bonus. Html 5 wordt niet sowieso mooier denk ik. Ik heb niet het idee dat ik geremt wordt in mijn ontwerpen omdat html 4 het niet aan kan. Het ligt gewoon aan de ontwerper.
Wel denk ik dat html 5.0 erg handig kan zijn. Meer usibility, meer controles. Ideaal.
Toch heb ik nog wel een beetje mijn vraagtekens hoor, bij die grids die MS ontwikkeld. Ik vind het een beetje eng dat MS dit soort dingen al gaat ontwikkelen terwijl ze niet eens een nette renderengine hebben. Altijd moet je alles op IE toe gaan spitsen, hoe groot wordt de chaos als we dat ook nog met de nieuwe MS producten moeten doen?
Ik denk toch wel eerlijk gezegd dat de hoge mensen bij Microsoft niet zulk impulsieve beslissingen nemen tijdens een avond in de kroeg. Ik neem aan dat ze dik worden betaald om wel een beetje na te denken over de beslissingen die ze nemen.
Toch kan ik me die vraagtekens heel goed voorstellen, omdat MS niet altijd even goede dingen heeft gedaan en gebracht.