Onlangs maak ik gebruik van een A.i. Bot voor msn. Nu vroeg ik mij af:" kunnen we met alle mensen van phphulp een CMS bouwen die intelligent is en vragen stelt naargelang jou handelingen. Om een voorbeeld te geven: Ik druk op de functielink om nieuws toe te voegen. Maar mss wou ik nieuws gaan bijwerken of eventueel nieuws toevoegen. Gaat deze ai vragen wat ik wou doen , toevoegen of bijwerken. " Wat wil je gaan doen $user ? " Nieuws bijwerken of toevoegen? " Er zijn tal van mogelijkheden om deze functie te gebruiken. Je zou hem dan bv ook zaken moeten aanleren door middel van een database waar hij zijn gegevens in plaats en op basis van een string een antwoord levert. Ziet er iemand slaagkans in? Of is dit praktisch niet te verwezelijken? Laat iets weten
Bart,

Niet is onmogelijk de vraag is echter meestal wil iemand hier tijd in steken? En wat zijn de voordelen van een dergelijk project?

Jacco
Ik bedenk snel even iets zoals bv was je wel zeker dat je dat nieuws object wou toevoegen of wijzigen? Later leert hij dat jij altijd zeker bent van je stuk als je nieuws toevoegd en dus gaat hij dat niet meer gebruiken. Bij gevolg als een soort van mentor voor je CMS . Het nut hiervan zal blijken bij je klanten indien ze gebruik maken van zulke CMS . Reduceren van fouten tot 0% .
Bart schreef op 24.01.2008 14:04
O... Nu vroeg ik mij af:" kunnen we met alle mensen van phphulp een CMS bouwen die i...

... Ziet er iemand slaagkans in? Of is dit praktisch niet te verwezelijken? Laat iets weten

Het zal nooit mogelijk zijn om alle mensen samen een cms te laten bouwen.
Dit is praktisch niet te verwezelijken.

het idee zelf kan wel, alleen zal je er heel veel tijd in moeten steken.
Ik ga er alvast aan beginnen. De rest komt nog. Ik ga zeker regelmatig een post houden voor de code teveel word.
Bart schreef op 24.01.2008 14:14
Ik ga er alvast aan beginnen. De rest komt nog. Ik ga zeker regelmatig een post houden voor de code teveel word.
@ Admin , waar kan ik mijn updates posten ivm het Ai cms ?
Ik druk op de functielink om nieuws toe te voegen. Maar mss wou ik nieuws gaan bijwerken of eventueel nieuws toevoegen. Gaat deze ai vragen wat ik wou doen , toevoegen of bijwerken.
Je klikt op toevoegen en jij wil dan de domme vraag 'weet u het zeker?' voor je kiezen krijgen? Hoe dom kun je een systeem maken...
@pgFrank dat is het begin van de leerfase van VPA ( Very personal assistant ) :)
Domme vragen zijn er om geleerd te worden. Je begint steeds met het verstand van een kind. Zo ga je moeten denken om het goed werkend te krijgen :)
Pfffff, je moet er van houden. Jij onderschat jouw gebruikers enorm!

Wanneer iemand klikt op 'toevoegen' en dan op de toevoeg-pagina komt, ziet hij/zij direct of dit de juiste pagina is. Met 1 muisklik kan de user terug naar de vorige pagina, daar heb je echt geen VPA voor nodig. Sterker nog, wat zal de VPA moeten doen wanneer iemand 10 op 'toevoegen' klikt en vervolgens tóch naar 'bijwerken' wil gaan? En dan de 11e keer ga jij direct naar 'bijwerken' ? En laat dat nu net die ene keer zijn dat iemand iets wil 'toevoegen'...

Ga nooit denken voor iemand, dat is de grootste blunder die je kunt maken. Op zijn engels: I assume => I make an ass of you and me! Kortom, je zet zowel jezelf als de gebruiker voor schut.

Wanneer jouw design zo onduidelijk is dat iemand 9 van de 10x verkeerd klikt, dan moet je een beter design maken. Geen VPA die dingen gaat doen die de user wellicht helemaal niet wil doen. Neem de oorzaak van het probleem weg, ga geen symptomen bestrijden, dat heeft nog nooit wat opgeleverd.
@pgFrank

Daar heb je ergens een punt " Als je zegt dat de gebruiker 10 keer op toevoegen klikt en dan toch naar bijwerken gaat" komt wel eens voor denk ik . Dat is wat ik noem een onzekere persoonlijkheid. Die kan ook ingebouwd worden denk ik :) 2 onzekere mensen bijeen nemen samen geen goede beslissingen en dan krijg je wrevel :) met de assistent :p. Ok ik snap je punt . Ik zal je vooroordelen in me opnemen en je het tegendeel na enige tijd hopelijk bewijzen . Zoals ik al zei is het begin een leerfase die enkel maar kan verbeteren . Jou kind wist in het begin ook niet dat hij zen eten moest inslikken als hij het toegediend kreeg.
Bart schreef op 24.01.2008 14:41
Jou kind wist in het begin ook niet dat hij zen eten moest inslikken als hij het toegediend kreeg.
Hoe zeg je? Ik ben vader geworden??? Ik weet van niks, ik ontken in alle toonaarden!

En daarnaast hoef je een kind gelukkig niet te leren eten, dat gaat vanzelf: instinct.

Een VPA gebruik je daar waar je keuzes moet maken. Niet nadát er een keuze is gemaakt. Maar dat is wel hoe jij het hier uitlegt.

Voorbeeldje: 9 van de 10 keer gaat een user naar 'bewerken'. Zorg er dan voor dat de link 'bewerken' groter wordt weergegeven dan 'toevoegen'. Dat maakt de kans op een 'foute' keuze kleiner. Verandert het patroon van de user en kies hij 5 van de 10 keer voor 'bewerken' en 5 van de 10 keer voor 'toevoegen', dan maak je de links even groot. Kiest hij vaker voor 'toevoegen', dan maak je de link 'toevoegen' groter. Dát is een VPA, niet dat eeuwige gevraag naar de bekende weg en overbodige bevestigingen.

Reageren