Onlangs maak ik gebruik van een A.i. Bot voor msn. Nu vroeg ik mij af:" kunnen we met alle mensen van phphulp een CMS bouwen die intelligent is en vragen stelt naargelang jou handelingen. Om een voorbeeld te geven: Ik druk op de functielink om nieuws toe te voegen. Maar mss wou ik nieuws gaan bijwerken of eventueel nieuws toevoegen. Gaat deze ai vragen wat ik wou doen , toevoegen of bijwerken. " Wat wil je gaan doen $user ? " Nieuws bijwerken of toevoegen? " Er zijn tal van mogelijkheden om deze functie te gebruiken. Je zou hem dan bv ook zaken moeten aanleren door middel van een database waar hij zijn gegevens in plaats en op basis van een string een antwoord levert. Ziet er iemand slaagkans in? Of is dit praktisch niet te verwezelijken? Laat iets weten
Tip: Vraag voor acties als 'verwijderen' niet een bevestiging, maar geef mensen een 'ongedaan maken' knopje. Zou je wel die bevestiging altijd vragen, dan raken mensen er aan gewend en drukken ze standaard zonder na te denken op 'ok'. Gevolg: de volgende keer dat je een echt crusiale vraag neemt, zoals 'Wilt u uw account verwijderen', dan drukken ze meteen op ja, want dat zijn ze gewend. Dan pas gaan ze nadenken. En er is geen mogelijkheid om het verwijderen van een account terug te draaien (anders heb je hem dus niet verwijderd, en lieg je in weze gewoon tegen je gebruikers) Hebben ze dat automatisme niet opgebouwd, dan zullen ze de bevestiging opmerken, en nadenken voordat ze op ok gaan drukken.

Gmail is hier een goed voorbeeld van. Verkenner & Finder op je computer ook. Deze vragen toch ook niet om een bevestiging wanneer je een bestand hernoemt of verplaatst, of kopieert? Maar ctrl + z werkt prima in die omgeving. Zou je dit wel allemaal moeten bevestigen, dan denk je er voortaan niet meer bij na wanneer je de prullenmand leegt. En daar heeft Microsoft met Vista een mooi voorbeeldje van: bij alle installers & instellingen veranderen moet je op 'ga door' drukken. Wordt vanzelf een automatisme, en dan heeft het geen enkele toegevoegde waarde meer. Je ergert je er alleen maar aan. En het doet dus meer kwaad dan goed op dat moment.

edit: Forgiveness wordt het genoemd in de Apple Human Interface Guidelines. Hele goeie bron van informatie omtrent dit onderwerp. Je kan veel zeggen van Apple, maar ze zijn pioniers op het gebied van gebruiksvriendelijke interfaces.

Reageren