Hallo allemaal,

ik merk dat het aantal ideeen/script de laatste tijd afneemt. Ik vraag me af hoe dat komt. Zouden we alles al geschreven hebben of worden de scripts teveel afgekraakt.
Uiteraard scriptjes voortgekomen uit lessen/opdrachten uit de 1e bestaande leerboeken lijkt me een beetje - gezien het publiek - wat onnodig.

Maar als je een leuk script hebt (lees: leuk) is het misschien wel leuk voor de ander, maar om me flink te laten afkraken, ben ik zelf ook wel een beetje huiverig geworden om scripts te plaatsen.

Waar gaan WIJ die grens leggen?

grt,

Rene
1) Bestaat er al een soortgelijk script hier op PHPhulp?
2) Staat het al letterlijk in de PHP-handleiding?
3) Staat het al op een andere website?
4) Waarom is jouw script zo goed? Wat voegt het toe?
5) Heb je wel wat aan beveiliging gedaan? Zo niet, waarom niet en waarom is het in dit voorbeeld geen probleem?

Je hoeft niks te publiceren, je mag iets publiceren. Maar, door te publiceren geef je ook aan dat je open staat voor kritiek. Dat is een bewuste keuze! Zorg er dus voor dat je daarop bent voorbereid. Wanneer jij de zwakke punten van je script al hebt aangekaart, kan een ander je daar al haast niet meer op aanspreken.

En maak je geen zorgen, er zijn nog vele vele onderwerpen waar vrijwel niets over is geschreven. Zo zijn de tutorials en scripts over XML, XSLT, XMLschema, PDF, etc. etc. etc.
Wat natuurlijk ook leuk zou zijn is dat de scripts daadwerkelijk functioneel zijn en werken.
Ook nog beter dat er iemand eens zou schrijven hoe dat we die scripts invoegen of inwerken in onze sites. Als beginneling is het soms hopeloos om er een werkend geheel van te bouwen.

Grtz
jacques schreef op 01.04.2008 01:15
Wat natuurlijk ook leuk zou zijn is dat de scripts daadwerkelijk functioneel zijn en werken.
Ook nog beter dat er iemand eens zou schrijven hoe dat we die scripts invoegen of inwerken in onze sites. Als beginneling is het soms hopeloos om er een werkend geheel van te bouwen.

Grtz

Dat een beginner geen geheel schrijft en met een opzet komt kan ik me indenken. Lijkt me leuker om dan gezamenlijk in een thread dit uit te werken richting een geheel.

Ook is het moeilijk de grens te bepalen of een idee als gebruikt is of niet. Blijft tegenwoordig weinig over, zeker voor beginnelingen en die moeten hier nog heel wat leren, en dat is iets om rekening mee te houden.

Gevorderden zullen idd weinig meerwaarde hebben met nieuw materiaal van beginnelingen (logisch), maar zijn zelf in staat wat ze kunnen gebruiken (of helemaal niet).

Maar we moeten niet vergeten dat gevorden ook ooit beginnelingen zijn geweest die dachten met een 'geweldig' script hier te plaatsen en daarbij een gevoel probeerden te krijgen van: 'nu hoop ik dat ik deze gemeenschap een wederdienst heb bewezen'.

grt,

Rene
Tuurlijk, gevorderden zijn ook ooit begonnen. Maar menig gevorderde heeft wel even 2x nagedacht of het wel een goed plan zou zijn om echo $a + $b; als tutorial in te dienen. Wanneer jij deze legendarische uitvinding binnen 5 minuten PHP-en hebt gedaan, mag je aannemen dat anderen dit soort dingetjes ook een paar minuten onder de knie hebben. En wanneer je nog te beroerd bent om enige uitleg te geven en enige controles te doen, dan kun je het maar beter vergeten. Zonder uitleg is er geen sprake van een tutorial, onmogelijk.

En vrijwel alles wat je de eerste uren/dagen/weken/maanden leert, kunnen anderen ook in no-time leren en zal hoogstwaarschijnlijk al in miljoen-voud aanwezig zijn in de vorm van tutorials en scripts. Google daar dus even op, dan krijg je wat meer duidelijkheid.

Zie bv. de tutorials van Blanche om te zien hoe je e.e.a. moet uitwerken, ik ben er jaloers op.
Maar als we alles gaan Googlen, gaat dat niet ten koste van phphulp.nl???

Ik denk dat in feite bijna alles al bestaat en idd te googlen is.

Maar wat ik zo mooi vind aan phphulp.nl is dat we 'onder mekaar' een leuk Nederlands groepje zijn met weinig eendagsvlinders.

Mij viel het alleen op toen ik me aanmelde het aantal scripts (en tutorials) per dag hoger lag als de laatste dagen.

Rene

p.s. Enne pqFrank, hoe kom je in hemelsnaam aan 10778 posts?????
Rene schreef op 01.04.2008 15:02
Maar als we alles gaan Googlen, gaat dat niet ten koste van phphulp.nl???
Nee, het is niet nodig om naar de bekende weg te vragen, geen hond heeft zin om voor te lezen uit de handleiding. Dat kun je zelf ook.

Ik denk dat in feite bijna alles al bestaat en idd te googlen is.
Dat valt tegen. Soms staat een deel van je antwoord in topic 1, een deel in topic 2 en weer een ander deel dat helemaal nergens is te vinden. Wanneer je dit dan samen met een fraai en eenvoudig voorbeeld gaat uitwerken, heb je zo maar een leuke tutorial te pakken. Dan voegt het iets toe.

Maar wat ik zo mooi vind aan phphulp.nl is dat we 'onder mekaar' een leuk Nederlands groepje zijn met weinig eendagsvlinders.

Mij viel het alleen op toen ik me aanmelde het aantal scripts (en tutorials) per dag hoger lag als de laatste dagen.
Het is vooral het niveau wat de laatste tijd dramatisch is gedaald, de onzin-scripts en -tutorials worden gelukkig weer verwijderd. 1x uitleggen dat je de + kunt gebruiken om op te tellen, leuk en aardig, maar dat hoeft niet nog tig keer te worden herhaald.

p.s. Enne pqFrank, hoe kom je in hemelsnaam aan 10778 posts?????
Gewoon 10.000 keer "MySQL is verzameling bugs en andere ellende" roepen en je komt een heel eind. Desondanks zijn er nog steeds dwazen die in sprookjes geloven en weigeren de handleiding van MySQL te geloven. Daar staat het namelijk gewoon in...

;)

Ps. Ik heb bij lange na niet het hoogste aantal reactie, Jan en SanThe scoren beduidend hoger.
Aan de ene kant werk ik aan een 1-pagina script die wel een tutoriale inhoud heeft m.b.t. tot een aantal php commando's.

Maar aan de andere kant als ik de neiging heb om een script te plaatsen, hoor ik iedere keer een stemmetje in mijn hoofd die me zegt; "ben je gek, krijg je straks heleboel reacties op je dak".

En als ik dan ga afvragen of mijn script aan alle regels voldoet, heeft mijn stemmetje de overhand gekregen .....

grt,

Rene
En over welke php-functies hebben we het dan? En wat staat er over deze functies in de php-handleiding? Wanneer jouw uitleg niets toevoegt aan de handleiding, laat dan maar. De handleiding kan ik namelijk zelf wel lezen en dat geldt ook voor anderen.

Stap 1 bij het oplossen van een probleem is altijd de handleiding. Wanneer dat niet voldoende is, Google, en wanneer je er dan nog niet uitkomt, dan pas open je een topic. Zo ook met tutorials, jij mag een functie beter en completer uitleggen dan wat er in de handleiding staat, anders voegt het niets toe.

Mocht je geen zin hebben in het schrijven van een complete uitleg, zet het script dan bij het onderwerp 'scripts' neer. Heb ik vorige week ook nog gedaan, had geen zin om een enorm verhaal over XML en XSLT te gaan schrijven, jullie hebben ook Google. Ik heb laten zien hoe je eenvoudig met 1 query een XML-string kunt aanmaken en deze met 1 XSLT-stylesheet en 5 regels PHP-code kunt omzetten naar een xHTML-pagina. Wat het allemaal is, wat de voor- en nadelen zijn, etc. etc., dat mag je lekker zelf uitzoeken. En commentaar? Alleen gepiep over localhost (tja, het was dan ook nog geen 1 april) en een verzoek om wat linkjes naar documentatie te plaatsen.
Dus als ik het goed begrijp zijn de regels bij SCRIPTS wat milder.

Het klinkt in ieder geval niet uitnodigend om een bijdrage te leveren aan scripts.

{
ok, ik snap dat we de tutorials wet wat meer profesionaliteit mogen ogen, maar ik had het voornamenlijk over scripts
}

grt,

Rene
Er is maar 1 vraag: Wat voegt jouw script toe aan de scripts? Wanneer je een 13-in-een-dozijn script hebt, dan kun je die vraag zelf vlotjes beantwoorden: Niets.

Script 1:
<?php
$a = 5;
$b = 7;

echo $a + $b;
?>
Applaus graag!

Script 2:
<?php
$x = 5;
$y = 7;

echo $y - $x;
?>
Applaus graag!

Kortom, ga een ander vervelen, dit soort onzin zit niemand op te wachten, ook niet als je net 5 minuten met PHP bezig bent. Ken je eigen beperkingen, zoek even uit of er al soortgelijke scripts zijn en kijk wat jouw script toevoegt aan deze wereld. Is het meer van hetzelfde, laat dan maar zitten.

Reageren