Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ook in de wereld van PHP en mySQL.
Ik ben dus een "groentje"...

Ik heb een leuk lopende site gemaakt waar ik momenteel een evenmenten kalender op heb staan welke ik zelf handmatig bijwerk.
Nu wil ik deze kalender automatiseren zodat de bezoekers zelf een evenement kunnen aanmaken en dat de evenementen daarna in volgorde (eerste datum eerst) worden geplaatst.
Tevens moet een evenement welke al is geweest, automatisch worden verwijderd.

Het invullen van evenement zou ik graag zien in de vorm van een standaard formulier.

Kan iemand me vertellen hoe ik te werk moet gaan? Het lieft is een beetje Jip & Janneke taal.
Mijn site is te vinden op www.oudebrommers.nl

Alvast bedankt,

André

Alvast bedankt.
En waar plaats ik dit stukje?
Ik wil nu graag per rij een andere achtergrondkleur maken en de letters ook een bepaalde kleur meegeven.
Zet deze code in de HEAD-sectie van je HTML.

</head>
	<style type="text/css">
		td.kleur1 { background-color: #aabbcc; font-color: #A98C74; }
		td.kleur2 { background-color: #ddeeff; color: #9173A3; }
	</style>
</head>

Verander de waarden van de kleuren (#aabbcc, etc.) om de gewenste kleur te krijgen.
Kan ik ook een cel in tweeen opdelen? Zodat ik bijvoorbeeld de twee datum regels op één regel, naast elkaar kan plaatsen en niet onder elkaar.
Ja hoor, net zoals je dat op je oorspronkelijke evenementenpagina ook had staan.
<?
while ($row = mysql_fetch_array($result))
{
echo "<tr><td class='kleur1'>Evenement:</td><td class='kleur2' colspan='3'>" . $row['evenement'] . "</td></tr>";
echo "<tr><td class='kleur2'>Locatie:</td><td class='kleur1' colspan='3'>" . $row['locatie'] . "</td></tr>";
echo "<tr><td>Datum (aanvang)</td><td>" . strftime ('%e %B %Y', strtotime($row['datum_aanvang'])) . "</td>";
echo "<td>Datum (einde)</td><td>" . strftime ('%e %B %Y', strtotime($row['datum_einde'])) . "</td></tr>";
echo "<tr><td>Aanvangstijd:</td><td>" . $row['van'] . "</td>";
echo "<td>Eind tijd:</td><td>" . $row['tot'] . "</td></tr>";
echo "<tr><td>Info:</td><td colspan='3'>" . $row['info'] . "</td></tr>";
echo "<tr><td>Rubriek:</td><td>" . $row['rubriek'] . "</td></tr>";
echo "<tr><td>Organisatie:</td><td>" . $row['organisatie'] . "</td>";
echo "<td>Website:</td><td>" . $row['website'] . "</td></tr>";
echo "<tr><td>E-mail:</td><td>" . $row['e_mail'] . "</td>";
echo "<td>Telefoon:</td><td>" . $row['telefoon'] . "</td></tr>";
}
?>

@ Burdy, het is helemaal gelukt. Met nog een kleine aanpassing hier en daar ben ik voor nu tevreden.

Kijk maar op: http://www.oudebrommers.nl/evenementen_overzicht.php
en maak maar een evenemen aan.

Kan ik de eerste cel een vaste breedte meegeven? Want nu maakt hij hem korter als er veel tekst bij de aanvullende informatie komt te staan. En dan komt de tekst onder elkaar te staan.

Klopt het trouwens dat de link naar het e-mail adres en de website nog niet werken? Ik kan er niet op klikken namelijk. En als iemand geen website of email adres ingeeft dan pakt hij de eerste uit de database.

Stel nu dat een datum is geweest, verdwijnt het evenement dan ook automatisch van de agenda?

Ik heb zelf een beetje moeite met het ingeven van de datum. Kan ik in het invulformulier niet een klein knopje achter het invulveld maken waarmee ik een kalendertje oproep waarop ik op de datum kan klikken. Dit zit ook in phpmyadmin.

Volgens mij zijn we dan weer klaar voor de volgende stap...

Kan iemand me weer even opweg helpen?
Kan ik de eerste cel een vaste breedte meegeven? Want nu maakt hij hem korter als er veel tekst bij de aanvullende informatie komt te staan. En dan komt de tekst onder elkaar te staan.
Je kunt <td width="100" nowrap> proberen.
Klopt het trouwens dat de link naar het e-mail adres en de website nog niet werken? Ik kan er niet op klikken namelijk. En als iemand geen website of email adres ingeeft dan pakt hij de eerste uit de database.
Komt goed, maar eerst nog wat andere zaken oplossen.
Stel nu dat een datum is geweest, verdwijnt het evenement dan ook automatisch van de agenda?
Jazeker, daar was het uiteindelijk ook allemaal om te doen.
Ik heb zelf een beetje moeite met het ingeven van de datum. Kan ik in het invulformulier niet een klein knopje achter het invulveld maken waarmee ik een kalendertje oproep waarop ik op de datum kan klikken. Dit zit ook in phpmyadmin.
Zowel de datumveld als het tijdveld moeten we inderdaad nog aanpassen. Ik stuur je later even een linkje voor een mooie javascript kalender.

Je kunt <td width="100" nowrap> proberen.

Dit heb ik geprobeerd, maar werkt niet. Ik neem aan dat ik dit achter <td class.....> plaats?

Komt goed, maar eerst nog wat andere zaken oplossen.

Ik loop dus weer op de feiten vooruit :-)

Jazeker, daar was het uiteindelijk ook allemaal om te doen.

Dit werkt nu nog niet, klopt dat? Er staan nu namelijk nog een evenement op de site welke afgelopen zondag is geweest.

Zowel de datumveld als het tijdveld moeten we inderdaad nog aanpassen. Ik stuur je later even een linkje voor een mooie javascript kalender.

Hartstikke mooi, ik wacht geduldig af.

Dan ben ik denk ik klaar voor de volgende stap.

Dit heb ik geprobeerd, maar werkt niet. Ik neem aan dat ik dit achter <td class.....> plaats?
100 was een beetje te weinig ;)
Probeer eens: <td class='kleur1' width='150' nowrap>
Dit ook bij kolom Datum (einde) doen.

Ik loop dus weer op de feiten vooruit :-)
Misschien. Laten we het eerste formulier helemaal in orde maken, daarna het formulier voor de organisatie.

Dit werkt nu nog niet, klopt dat? Er staan nu namelijk nog een evenement op de site welke afgelopen zondag is geweest.
Vervang de huidige query door deze:
<?
$query = ("SELECT events.*, organisatie.*, rubrieken.*
FROM rubrieken AS rubrieken
INNER JOIN (organisatie INNER JOIN events
ON organisatie.ID = events.organisatie)
ON rubrieken.ID = events.rubriek
WHERE events.datum_aanvang >= DATE(Now())
ORDER BY events.datum_aanvang ASC");
?>

En hier een linkje naar een mooie javascript kalender.
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex7/jasoncalendar.htm
Download het javascript (calendarDateInput.js) en de bijbehorende afbeeldingen (pijltje links/rechts, kalendertje).
Daarna sleutelen we weer verder.

100 was een beetje te weinig ;)
Probeer eens: <td class='kleur1' width='150' nowrap>
Dit ook bij kolom Datum (einde) doen.

Dit heb ik gedaan en nu werkt het wel. Ziet er gelijk een stuk netter uit.

Vervang de huidige query door deze:

Dit heb ik ook gedaan en ook dit werkt. Helemaal super!

Download het javascript (calendarDateInput.js) en de bijbehorende afbeeldingen (pijltje links/rechts, kalendertje).
Daarna sleutelen we weer verder.

Ik heb het bestandje gedwonload en tevens de afbeeldingen.

Overigens wil ik toch nog een keer zeggen dat ik het heel erg waardeer dat je me zo helpt.
Overigens wil ik toch nog een keer zeggen dat ik het heel erg waardeer dat je me zo helpt.
Graag gedaan, enne .... als mijn brommertje een keertje niet meer start dan .... (vul zelf maar in) ;)

Zet de volgende code bovenin de pagina met het formulier (dat zijn de credits voor de maker).

<script type="text/javascript" src="javascripts/calendarDateInput.js">
	/***********************************************
	* Jason's Date Input Calendar- By Jason Moon http://calendar.moonscript.com/dateinput.cfm
	* Script featured on and available at http://www.dynamicdrive.com
	* Keep this notice intact for use.
	***********************************************/
</script>

Vervang in je formulier de inputvelden voor beide data door de volgende code.

<span style="color: #000080; font-size: 12px">Datum (Aanvang):</span><br />
<!-- <input name="datum_aanvang" type="text" class="input"/> -->
<script>DateInput('datum_aanvang', true, 'YYYY-MM-DD')</script>

<span style="color: #000080; font-size: 12px">Datum (Einde):</span><br />
<!-- <input name="datum_einde" type="text" class="input"/> -->
<script>DateInput('datum_einde', true, 'YYYY-MM-DD')</script>

Het javascript en de afbeeldingen moet je uploaden naar je server.
Als dit werkt moeten we nog de invoervelden voor de tijd regelen.

Graag gedaan, enne .... als mijn brommertje een keertje niet meer start dan .... (vul zelf maar in) ;)

Je bent altijd welkom!

Zet de volgende code bovenin de pagina met het formulier (dat zijn de credits voor de maker).

Dit moet dan neem ik aan in de head sectie? Deze bevindt zich bij mij in het bestand menu.php welke met ik een include functie aan mijn pagina koppel.
Ik heb hem nu onder deze include in de pagina geplaats. Dat moet volgens mij ook kunnen. Het werkt wel namelijk.

Vervang in je formulier de inputvelden voor beide data door de volgende code.
Het javascript en de afbeeldingen moet je uploaden naar je server.

Dit heb ik gedaan en ik heb de bestanden naar de map javascripts ge-upload. Het werkt. Ik heb gelijk even de kleuren aangepast en de maanden opgezet naar nederlands.

Het resultaat kun je hier vinden: http://www.oudebrommers.nl/event_form.php

Reageren