Ik ben al een hele tijd op zoek naar een (open source) applicatie waarmee ik een database online kan zetten die ik met een aantal personen kan gebruiken.
Ik wel CMS paketten als Joomla, Drupal enz om websites op te zetten, PHPBB om een forum online te zetten. Maar een script waarmee ik een simpele database online krijg en eventueel wat functionaliteit in een browser (veld naam = jan, veld achternaam = jansen > bereken veld naam totaal = Jan Jansen, enz).
Als ik zoiets wil hebben met PHP en Mysql moet ik dan op zoek naar een freelancer of bestaan er out of the box oplossingen (offline: filemaker).
Ik ken zoho creator en Blist maar dat is gehost en je hebt al snel een abonnement nodig. Is er een PHP/mysql variant? En zo ja, welke?
Kijk er zijn vaak wel opties, maar ze verschillen vaak in graad van moeilijkheid/flexibiliteit.
in mijn ogen is php/mysql het makkelijkst te onderhouden met phpmyadmin, alhoewel er wel eerst een soort van kennis nodig is om er mee bezig te gaan. Maar in principe zijn er genoeg tutorials hiervoor, en als je vast loopt zijn wij bereid om te helpen.
Verder zijn dingen zoals phpmyadmin geen talen zoals C of C++ die liggen veel lager en zijn fout gevoeliger. Programma's zoals phpmyadmin zijn al meer bedoeld voor de beginnende database beheerder (of eind gebruiker), de mensen die lager willen gaan querries direct draaien in SQL.
Je kan verder ook niet verwachten dat je zonder kennis een heuse database kan beheren, elk programma verwacht motivatie van de gebruiker om het te leren voordat het in gebruik genomen kan worden. Dat deze leercurve verschilt programma daarbuiten gelaten natuurlijk, maar programma's zoals phpmyadmin heeft geen grote bergen zeg maar. Behalve als men met relaties wilt werken, maar dat zal in elk programma even moeilijk zijn aangezien het hier om een logisch proces gaat.
Functionaliteit zoals blist of Filemaker zou leuk zijn (voor de "ontwikkelomgeving"). De applicatie die ik wil maken is NAW+.
Ik zit er zelfs over te denken om maar gewoon een platte tekstfile online te zetten. Gaat om ongeveer 200 a 300 records. Sommige mensen gaan dit gebruiken om te mailen.
Het is prettig als gebruikers kunnen zoeken op "wie heeft een geel petje op?".
Hoeft niet, mag wel.
Zo simpel is het. In mijn data heb ik naam data gescheiden, wil ik ook graag online zo. Dus Jan de Vries mag een veld zijn, liever 3.