Ik ben al een hele tijd op zoek naar een (open source) applicatie waarmee ik een database online kan zetten die ik met een aantal personen kan gebruiken.

Ik wel CMS paketten als Joomla, Drupal enz om websites op te zetten, PHPBB om een forum online te zetten. Maar een script waarmee ik een simpele database online krijg en eventueel wat functionaliteit in een browser (veld naam = jan, veld achternaam = jansen > bereken veld naam totaal = Jan Jansen, enz).

Als ik zoiets wil hebben met PHP en Mysql moet ik dan op zoek naar een freelancer of bestaan er out of the box oplossingen (offline: filemaker).

Ik ken zoho creator en Blist maar dat is gehost en je hebt al snel een abonnement nodig. Is er een PHP/mysql variant? En zo ja, welke?
je kan toch gewoon mysql gebruiken en die beheren met phpmyadmin?
Sorry, ik ben misschien teveel newbie.
Ik gebruik phpbb. Dat is een applicatie geschreven om een forum online te krijgen. Ook gebruik ik wordpress, een cms om een website/blog online te krijgen.

Beiden gebruiken php en mysql.
PHP en Mysql ken ik niet maar ik gebruikt het wel via bovengenoemde apps.

Sommige software (laten we zeggen MS Word) is misschien gemaakt met C+.
Ik gebruik wel Word maar geen C+.

Ik ben geen programmeur maar wil graag een filemaker-achtige functionaliteit voor een "webbased" database. Iemand die nog nooit een database heeft gezien kan binnen 5 minuten met Filemaker, Blist of Zoho aan de gang.

Als ik Mysql zie dan is de gebruikersvriendelijkheid voor een newbie als ik nihil, nul komma nul, echt helemaal niets. Daar ben ik teveel eindgebruiker voor.

Als zoho en blist begrijpen dat eindgebruikers soms behoefte hebben aan het publiceren van een database (contacten, telefoonboekje, enz) , dan lijkt mij dat iemand daar ook ooit een appliciatie voor heeft gemaakt in PHP/mysql. Alleen ik kan hem niet vinden.

"Blist will not require users to know any SQL, the language commonly used for interacting with databases "

At blist our core design premise is that people want data, not databases. People want to see a product that moves us away from SQL, not towards it. We think you want a database that just gets out of the way and lets you create and share your data, connecting with others who are also passionate about whatever information it is that you’re organizing.

Maar dan een gebruikersvriendelijke php applicatie die ik zelf (als phpbb) kan installeren op mijn webserver.
Ik wens je sterkte, het is niet zo simpel als dat jij denkt. Je kan misschien prima om kunnen gaan met phpmyadmin / blist, maar een databasestructuur moet altijd uit jezelf komen. Hier zijn mensen vaak jaren mee bezig om dit goed te krijgen. Je moet weten hoe relaties e.d. werken en hoe je om moet gaan met een database.

Verder vraag ik me af waarom je het nodig hebt. Als je zelf al die applicaties hebt, waarom wil je dan een databaseding?
In filemaker kan ik alles maken. Dat pakket is meer grafische georienteerd. Je moet ook een database structuur opzetten en ook relaties definiëren. Maar het is allemaal veel gebruikersvriendelijker. Ik kan er zelfs mee het web op maar dan moet ik filemaker server aanschaffen.

Daarom is mijn vraag: bestaat dit al in PHP/mysql vorm?

En als het niet zo uitgebreid is als Filemaker, wat is het dan wel. Is er een eenvoudig script om een telefoonboek (en wat extra info) online te krijgen, met wat admin functionaliteit erbij.

Een eindgebruiker die informatie online wil zetten over zijn hobby of werk heeft wat aan een CMS, niet aan HTML, hoewel dat niet zo moeilijk is.

PHP mag dan niet moeilijk zijn maar als ik die link hierboven volg....

<?php
$i = 1;
while($i <= 10)
{
echo $i.' ';
$i++;
}
?>

Dat is geen eindgebruikersproduct. Ik ga geen studie programmeur doen om database functionaliteit te krijgen. Auto een grote beurt geven is ook niet moeilijk als je het goed bekijkt maar dat doe ik ook niet. Ik wil rijden, geen olie smeren.

Nogmaals, ontwikkelingen als Blist en Zoho laten zien dat er een vraag is en zij zijn er het antwoord op. Is dit antwoord er ook in php/mysql?
Je wilt dus eigenlijk het vroegere HyperCard, maar dan online, in een webbrowser. Die zijn er genoeg. Maar je wil hem ook nog op je eigen server hebben staan, zodat je geen "beperkingen" hebt. Die zijn er bij mijn weten niet. Al dit soort services zijn hosted. Waarschijnlijk omdat ze juist zijn gericht op mensen die niet willen/kunnen programmeren... hoe groot is de kans dat deze groep wel een eigen webserver (of hosting) heeft?
De vraag is er, getuige de vele aanbieders. Ik zoek een php/mysql oplossing.
ik heb geen eigen webservers maar wel een hostingaccount bij een webhoster, zoals miljoenen anderen.

Hoe groot is de kans dat iemand een webwinkel wil draaien op zijn eigen server, zonder te gaan programmeren in PHP, C+ of weet ik wat? Honderduizenden.

En ook al was dat niet zo, dan nog zoek ik het.
Hence my question; bestaat het en zo ja, waar?
Niet vervelend bedoeld, maar op mij komt dit wat over als ik wil een database online, maar ik wil me niet in de materie hoeven verdiepen.

Je hoeft je maar een beetje in php/mysql te verdiepen als alles wat je wilt een simpele database online is.
Je gaat nu problemen blijven houden zelfs als je zo'n script vindt. Denk alleen al aan de installatie/configuratie. Wat als iets niet zo werkt als je hoopte, of je liever dingen anders hebt?

Mensen die een zelf een webwinkel willen en niet willen/kunnen programmeren gaan naar webbouwers toe. Die honderduizenden zijn hun klanten. ;)

Je geeft aan een hostingaccount te hebben, die ondersteund vast php/mysql en phpmyadmin.
Je hebt 3 mogelijkheden.

1. Je verdiept je een beetje in de stof.

2. Je laat het links liggen.

3. Je huurt iemand in die dat soort dingen voor je doet.

niet lullig bedoeld, maar zo is het wel.

Reageren