Sorry voor de vage titel...maar het is wel wat ik vraag.
Ik ben bezig met een soort van patienten systeem. Ik heb een tabel met patientgegevens, een tabel met zijn behandelhistory en een tabel met onderlinge behandelingen.
Je klik op een patient, ziet de behandelhistory (dus het overzicht van behandelde klachten van die patient) en kan vanuit daar naar de behandelingen van die klachten (..van die patient). (duidelijk?)
Om die flow zo te laten verlopen, en soms ook de andere kant op, maak ik veel gebruik van $_get waardoor de url erg veel gegevens bevat. Forms $_post ik, in geval van mutaties van de gegevens.
Omdat ik het zelf gemaakt heb zie ik het overzicht nog wel, maar ik ben bang dat ik het binnekort ook niet meer kan overzien.
Zijn er misschien tips om alle $_get variabelen overzichtelijk te houden. Of een andere manier om vars door te geven/onthouden op andere pagina's?
Ik denk ook dat meddiecap de variabelen in de URL zelf bedoelde, dat de URL zo lang en (onoverzichtelijk) wordt?.. :)
@meddiecap
Je kan een aantal variabelen ook in een sessie zetten, zodat je naar een volgende pagina alleen maar (in de url) de nieuw toegevoegde get variabelen mee hoeft te geven? En verder zorgt een duidelijke naamgeving al voor veel duidelijkheid.
ik wilde laatst sessions gaan gebruiken maar toen las ik dat die niet worden meegegeven als je naar bestanden in een parent (of de child, weet het ff niet zeker) map gaat.
En ff iets meer detail: ik heb bijvoorbeeld een pagina waarin het een patient id moet $_getten en deze weer nodig heb als ik een pagina verder ben geweest en weer terug kom, zonder op het patient overzicht te komen. Op het moment probeer ik dat zo min mogelijk te doen, omdat dat voor mij heel erg onoverzichtelijk gaat worden. En ik denk dat het uiteindelijke product stukke beter is als ik mij hier niet te veel mee bezig hoef te zijn.
Begin steedsmeer tijd kwijt te raken met na te gaan waar welke vars heen gaan en vandaan komen.
oke dus kun je beter sessions gebruiken, dat zijn een soort kleine bestandjes met de data die je er in doet. let wel op dat je een session start met:
<?php
if (!isset($_SESSION)) {
session_start();
}
?>
en sessions kun je gewoon door je hele website gebruiken dus ook in een parent map
Het komt over alsof de opzet van hetgeen je programmeert niet goed uitgedacht is. Het lijkt een kleine klus, maar gaandeweg komen er steeds meer functies bij en uiteindelijk groeit het uit zijn krachten. Als dat zo is, loont het misschien ook om nog eens naar het design te kijken. Misschien dat object-georienteerd programmeren (OOP) hier een uitkomst kan bieden, omdat het je meer dwingt na te denken over je code. Een grote lap code deel je op in kleinere, meer handelbare gedeelten. Teken de boel ook uit voor jezelf, dat maakt het helderder. ;)
"en sessions kun je gewoon door je hele website gebruiken dus ook in een parent map" --> Dat is heavy chill.
Zou ik dan ook telkens een bestandje kunnen includen waar dan variabelen in staan die ik door de website heen nodig heb of ga hebben, zodat ik ze ergens centraal heb staan?
En aangezien in sessions een naam moet geven (meen ik ergens gelezen te hebben) is het dan beter om alle vars in 1 session te zetten, of sessions te categorieseren? (ervan uitgaande dat ik session arrays ga maken)
uittekenen werkt zeker, ik heb mijn hele website ook uitgetegend.
Je kunt zelfs iets gebruiken van Microsoft Office Visio, dus uittekenen is zeker een oplossing. Pak dus even een blaatje en ga er even voor zitten, zeker de moeite waard!!!!!