Hey,

Ik ben een student Toegepaste Informatica aan de Hogeschool te Gent en zit met een probleem wat betreft programmeren in de OOP manier.

Ik heb nu al reeds een jaar en half ervaring met wat Java en heb ook al ervaring met PHP procedureel - namelijk wat kleine websites gemaakt met eigen gemaakt nieuwsscript, gastenboek etc...).

Mijn probleem is dat ik heel graag in OOP zou willen blijven programmeren maar om de een of andere reden dringt dit systeem blijkbaar niet helemaal tot me door... :(

Ik lees en lees boeken over het onderwerp maar als het punt er dan aankomt dat ik zelf bijvoorbeeld een simpel nieuwsscript wil maken in OOP PHP dan lukt dit me langs geen kanten. (hetzelfde heb ik met Java ook).

Ik weet niet of iemand hier dit probleem ook had vroeger en of iemand weet hoe ik dit kan oplossen want het is een probleem dat me echt wel tegenhoud om verder te gaan.

MIjn uiteindelijke doel voorlopig in PHP zou een eigen framework schrijven zijn + mijn eigen CMS systeem schrijven die dit framework dan zou gebruiken met het MVC design pattern.
Maar dit lukt uiteraard niet als ik nog niet eens een eigen nieuwssysteem op een object georiënteerde manier kan maken :(

Kan iemand mij hierbij helpen?

Met vriendelijke groet,
Coldhearth
Gert-jan...ik ben het helemaal met je eens ;) mijne frank moet ook nog vallen (ik ben belg hé ;) haha...wij hadden geen kwartjes)

Ik hoop dat ik het wel snel onder de knie heb...
Gert-Jan, een eigen framework schrijven lijkt me in deze tijd niet meer zo zinvol, er zijn zeer veel zeer complete frameworks op de markt, ZF, CakePhp en nog vele anderen. Ik ben zelf fervent aanhanger van Zend Framework, ik wil je dan ook adviseren hiermee aan de slag te gaan. Niet alleen omdat het t leven een stuk makkelijk maakt, maar ook omdat dit qua OOP zeer goed in elkaar steekt. Er dwaalt wel ergens een tutorial rond op ZFtutorials.com die een cd-beheersysteempje uitlegt wat opzich niet zoveel verschilt van een nieuwssysteem. Doorloop die tutorial eens en zie hoe mooi alles uit objecten opgebouwd kan worden.

Ook lekker door de code van het ZF bladeren geeft je veel inzicht in de OOP manier van werken.
Idd ik weet het dat er veel goede systemen op het internet te vinden zijn
Maar ik heb ook al op een aantal websites gevonden dat mensen met veel ervaring je aanraden om zelf er eentje te schrijven al is het maar om beter inzicht te krijgen in de manier dat een framework werkt.

Maar ik weet dat eerst mijn "frank" zal moeten vallen eer ik hieraan begin.
Nu hopen dat ik het kan vinden via boeken.

Als iemand nog wil samen applicaties ontwikkelen om bij te leren met me laat gerust iets weten... mss jij Tikkes? :) Belgen onder elkaar ;)
Je kan natuurlijk altijd hier vragen stellen wanneer je er niet uit komt, of vragen of jouw oplossing goed is, en hoe wij het zouden doen.
Gert-Jan schreef op 08.12.2008 10:15
Als iemand nog wil samen applicaties ontwikkelen om bij te leren met me laat gerust iets weten... mss jij Tikkes? :) Belgen onder elkaar ;)
Wat versta je onder applicaties?

Een geheel eigen framework of gewoon een gastenboek scriptje ofzo?
Gewoon beginnen samen met iemand met kleine applicaties :)
Gastenboek, nieuwsscript, login en zo verder werken...
Men uiteindelijke doel is om goed te kunnen programmeren op de OOP manier zodat ik men eigen framework of CMS kan maken.

Reageren