Debian GNU/Linux zou je kunnen gebruiken. Ik zou voor Sarge gaan (heb ik ook draaien op jorrizza.net). Het fijne van Debian is is dat het ook perfect draait als desktop omgeving, waardoor je webdev ook meteen exact de zelfde omgeving heeft als je server. Of gebruik Gentoo. Ben je wel ff bezig, maar de snelheid die je terug krijgt is fenomenaal. Ook denk ik dat YOS wel zal oprukken als server OS. Mark My Words.
En als server admin gewoon ssh, geen gerommel met GUI rotzooi die je alleen maar onnodige load geven en je weerhouden om lekker diep in een UNIX omgeving te kunnen graven.
Ik ben ooit eens begonnen met het kijken wat er haalbaar is op dat gebied. Mijn tip: Colocaten met een simpel 2U server bakkie, en van daar uit opbouwen. Wanneer je discount wilt op die colocators, kijk even op http://www.webhostingtalk.nl/. Die colocators geven daar fixe kortingen als je je probleem/vraag voorschotelt. (ik kreeg iets van 30% aangeboden)
Een zeer simpele versie van linux is, ubuntu Weet niet of deze echt geschik voor een server. Het installleren is ook zeer gemakkelijk met deze versie van linux. Je kan de cd's ook gratis bestellen vanaf die site.
?Onbekende gebruiker
21-02-2005 20:17
Je kan ook theZpanel gebruiken, die is wel gratis... maar niet echt supergoed. Die kan je downloaden op www.thezpanel.com
Ubuntu is een desktop-distro gebaseerd op Debian. Hij is gemaakt voor de beginner om kennis te maken met het Linux besturingssysteem, alles werkt perfect en vol automatisch. Natuurlijk kun je met Ubuntu alle kanten op, en zal wel werken als server, maar het is niet aan te raden. Achter distro's als Debian zit een heel security team, Ubuntu heeft dat niet. Maar als je wilt beginnen met Desktop Linux zou Ubuntu een mooie stap in de goede richting zijn.
Mocht iemand problemen hebben, pleurt ff een mail in mijn postdoos.
-- Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.7.5) Gecko/20050210 Firefox/1.0 (Debian package 1.0+dfsg.1-6)
[edit] CD's leech je gewo0n via bittorrent :P [/edit]