Ik wil (op de een of andere manier) de hoogte van de pagina berekenen, en daar via php een plaatje van maken (gradiënt), ik weet alleen niet hoe ik de pagina hoogte moet ophalen, en hoe ik voor het plaatje de kleuren aan php door moet geven. (liefst geen gebruik van JavaScript)

mvg Joost van der Meijden
De paginahoogte in Javascript:
<script type="text/javascript">
var hoogte = document.body.scrollHeight;
document.write(hoogte);
</script>
Dat snap ik, dit was ook al aangegeven op de vorige pagina, maar ik zou graag dit willen(zie vet-gedrukte):

Bezoeker komt op index.php, JavaScript berekent de hoogte van de pagina, php kijkt of er een afbeelding bestaat met als naam de hoogte van de pagina, zoja -> include die afbeelding als background image zonee -> create afbeelding en sla hem op met als naam de hoogte en gebruik m als background image, hierna word de inhoud van de pagina getoond.

Het enigste nadeel is is dat de eerste keer dat de pagina geladen word langzaam zal gaan, door het maken van plaatje e.d. maargoed, dat is maar 1x omdat de inhoud van de website een standaart tekst is.

Ik weet alleen niet uit hoe ik met JavaScript de hoogte kan berekenen en deze kan doorgeven aan php zonder dat de cliënt ergens op hoeft te klikken, de rest zoals kijken of naam bestaat e.d. zal waarschijnlijk wel lukken.

Het doel van dit script, is dat ik een gradiënt wil maken die even groot is als de pagina.

mvg Joost.
Zoiets misschien:
<?php
if (isset($_GET['hoogte'])) {
  $hoogte = $_GET['hoogte'];
}
else {
  echo '<script type="text/javascript">';
  echo 'var hoogte = document.body.scrollHeight;';
  echo 'window.location.href = \'index.php?hoogte=\' + hoogte;';
  echo '</script>';
}
?>
Ja, zo ja, alleen de hoogte paktie niet, daar heb ik dit van gemaakt: document.body.scrollHeight;, maar dit geeft de telkens dezelfde grootte weer, wanneer er een scrollbalk is is de height even groot alsdat er geen scrollbalk is.

Ik gebruik als browser Safari 3,1,2

mvg Joost.

Tuurlijk. Scrollheight is toch niets meer dan de ruimte waarin gescrolld wordt?
Ik zou firefox gaan gebruiken en als plug-in firebug downloaden. Dan kun je heel simpel via firebug achter de hoogtes komen die je nodig hebt, omdat firebug alle standaard javascript-variabelen uitstalt. Wel handig eigenlijk ;-).

EDIT: Heb je hier niks aan: http://www.phphulp.nl/php/scripts/5/1513/?

Reageren