Hey phphulp,

Ik heb zojuist de lijst van browser statistieken bekeken. Hierin staat dat IE6 momenteel al 17.4% staat en afneemt met 1.1% per maand.

Ik vind zelf dat hij met zo'n snelle afname en zo weinig gebruikers, niet meer ondersteund moet worden.

Wat vinden jullie?
Er is geen site die de statistieken van browsers heeft. Dit zou je op grote, algemene sites als nu.nl beter kunnen zien. Het is lastig, omdat je doelgroep heel erg algemeen moet liggen. Hier op deze site zal het grootste gedeelte FFox hebben, terwijl op Hyves die statistieken al weer anders kunnen liggen omdat dat een meer algemene doelgroep is.

Je moet er gewoon rekening mee houden dat IE nog steeds word gebruikt door een grote groep mensen omdat er nog steeds heel veel mensen op XP zitten / geen service pack 3 hebben. Doordat IE standaard niet update, denken de mensen op een veilige browser te zitten. Is natuurlijk niet zo, maar dat weten zij niet ;-)
Je mag al blij zijn als ze op XP zitten.. :) Was vorige week bij een overheidsinstelling die netjes XP-clients had draaien, maar waar de gebruikers met RDP een sessie moeten openen op W2k Server.

(waar dan wel IE7 op stond.. :))
W2k server (nja, meer 2k3) is veiliger dan XP ;-)
@ Chris: IE 7 vind ik opzich niet zo'n groot probleem, IE 6 wel. En ik heb al eerder gezegd, als iedereen gewoon iets als een banner of melding op zijn site zou zetten dan zou dat toch al snel een grote verandering voort brengen.
Nee Mitchell. Want niet iedereen heeft een "algemene" webpagina/site. Savethedevelopers (die nu trouwens offline is) had daar een mooie oplossing voor, die had gewoon een JS gemaakt dat als je onder de IE 6 zit hij naar de update pagina ging van Microsoft.

Maar wie gebruikt voornamelijk die website? Webdevelopers. Mensen die al een betere browsers hebben.

Het zal je niet lukken om IE 6 uit te roeien, dat kan enkel Microsoft door een of andere gore hack erin te bouwen waardoor die browser zichzelf gaat updaten ;-)
Ik denk ook wel, dat door hyves, al enorm veel (nederlandse) gebruikers overgestapt zijn van browser...

hyves, laat het elke keer weer zo duidelijk merken dat je IE6 gebruikt, dat er zijn vast genoeg die overstapt zijn....
@ Chris: Ik snap natuurlijk dat niet alle sites zo'n banner nodig hebben, maar zelfs daarop heb je kans dat er IE6 gebruikers op zitten. Ik bedoeld zelf ook een banner die alleen zichtbaar is als je daadwerkelijk IE6 hebt. Zijn genoeg mogelijkheden voor (conditional comments, js, php). Als ik als enigste inderdaad probeer IE 6 uit te roeien kom ik niet ver nee, maarja iemand moet ermee beginnen. :)

@ Leon: Hyves geeft ook aan dat de site niet compatible is met IE 6?

Edit: Typo.
@ Mitchell,

Ben ik nou zo vaag? dat bedoelde ik ook :P maar miss had je m'n zin verkeerd gelezen, ik maak ut er iig wel uit op :P

Wat je ook kunt doen, is dat alleen IE6 gebruikers een grote middelvinger zien, met daarop; Wordt verstandig, gebruik FF :P
Denk er ook aan dat veel gebruikers op de zakelijke markt, maar ook binnen overheidsinstanties, scholen, ziekenhuizen, et cetera, niet de keuze hebben om naar een andere browser te switchen.

Dat kan komen doordat de systeembeheerder een a-hole is, dat er geen budget is voor snellere werkstations (let's face it, FF is een geheugenvreter en IE7 ook) of voor omscholing (al die 50-plussers zijn al blij dat ze weten wat 'Internet' is, "dat is toch dat blauwe E-tje?").
Maar het kan ook komen door policy van het bedrijf of de gebruikte software, bijvoorbeeld een koppeling tussen een bedrijfkritisch programma en de browser. En dan gaan de mensen echt niet voor het hele internet het een gebruiken en voor die bedrijfsprocessen de ander.

Het is een mooi streven om IE6 uit te bannen, ik zou niets liever willen, maar het is gewoon niet mogelijk. Het enige wat er op zit is dus om je projecten IE6-compatible te maken. Als je dat niet doet doe je je klant en je project te kort.

Reageren