Wat houd het nou concreet in als HTML5 word ingevoerd?
ondersteunen dan alle browser HTML5 of zijn der dan sommige tages die wel werken in nieuwe browser en niet in de oude.
@Mitchell: Klopt wel. Zowel Mozilla als WebKit ondersteunen al heel erg veel css3 tags, maar elk heeft er nog zijn eigen implementatie aan. En dit verschil zie je vooral bij uw voorbeeld de border radius. Nadeel van css3 is dat het nog geen officiƫle standaard is en zolang dit er niet is, mogen de browsers dit enkel toepassen in hun eigen namespace. Dus -webkit-border-radius, -mozilla-border-radius en -o-border-radius. Met als gevolg dat wanneer de standaard er effectief is, dat je weer alle stylesheets mag gaan lopen aanpassen. En ondertussen heb je ook 2x tot 3x zoveel code in je stylesheet.
Ik heb html5 nog niet toegepast in sites die live zijn. Enkel nog maar bij grote projecten die in ontwikkeling zijn en binnen een jaar online moeten zijn. Ik vind het dan wel zo netjes om ook de oudere browsers een werkende site te kunnen voorschotelen, dit gaat inderdaad ten koste van extra code, maar ik vermoed dat jij nu ook extra CSS hebt om IE6 volledig werkend te hebben? Wanneer mijn site's met html5 in de lucht komen, hoef ik niet te wachten tot alle browser alles van mijn html5 functionaliteiten ondersteunen, en kan het meteen ook werken met lapmiddeltjes (net als we allemaal bij IE6 deden: PNGfix, CSS, ...) in browsers die het niet goed ondersteunen. Voorlopig gebruik enkel HTML5 tags die in 1 of meerdere browsers (goed) werken. Het is weliswaar nutteloos om <progressbar> ergens te implementeren wanneer nog geen enkele browser het ondersteund he.
@ Hipska
Ah, ok. Ik begreep dat je html5 nu al gebruikte in live sites.
Verder denk ik niet dat het zo erg is om in een css stylesheet extra code te hebben, als het niet werkt word het namelijk simpel overgeslagen. Ook worden door veel mensen nog steeds geen shorthands gebruikt, dus die kleine aantal regels voor die css3 elementen is in vergelijking nog niet zo erg. Daarintegen kunnen browsers wel heel gemeen gaan reageren op die dubbele tags. Maarja, the future will tell..
IE6 ondersteun ik niet meer tenzij hier naartoe word gevraagd, ik let hierbij ook op welke doelgroep de site heeft. Tegenwoordig doe ik alleen nog IE7 fixes en begin ik al bijna te bouwen voor IE8 (aangezien hier al een melding voor update is geweest bij vista).
Trouwens -o-border-radius is voor opera? Heb deze nog niet eerder gezien.
Edit: Heb het gecontroleerd, ze waren wel van plan -o-border-radius te maken, maar dit werkt momenteel nog niet. Pas als opera ene "vega" klaar heeft.
Net als extra css wordt die extra html4 niet getoond in een browser die de html5 variant al ondersteund, dus ik weet niet wat hier het probleem in zou zijn..
Alles met -o is idd css voor opera. (ik kan nu wel even niet vertellen of opera de border radius ook al heeft, maar het was als voorbeeld)
Maar zoals je zelf ook al zegt is het soort site en de doelgroep doorslaggevend. Ik maak waarschijnlijk andere type site's dan wat jij maakt.
Aan iedereen die enkele grote dingen zien van html5 raad ik het filmpje van WillemJan aan! Daar zie je ook dat heel wat dingen al door de gangbare browsers ondersteund worden. (Zelfs enkele die enkel IE al gebruikt)