ik vroeg me af welke router raden jullie nou aan , het is de bedoeling dat er 6 server aan kom ten te hangen van allemaal rond de 10 a 15 poorten ,(het is de bedoeling dat er meer server komen), daaraan hangt weer een router die we gebruiken voor ons bedrijf intern. Welke router is hier voor geschrikt? het is niet de bedoeling dat het honderde euro's word. hopelijk is het een beetje duidelijk, want ik weet niet echt hoe ik het uit moet leggen.
Idd, deze servers zullen best elk een publiek adres hebben, anders kan je ze nooit elk op poort 80 bereikbaar hebben.
Spijtig dat het net 6 servers zijn, zo zul je moeten een /28 net aanvragen, wat vast heel wat duurder zal zijn dan een /29 als je 5 servers hebt. (de gateway van de router neemt ook 1 host IP adres in).
Tenslotte uitleg wat een switch is: Een hardware apparaat dat simpel gezegd meerdere computers in een netwerk met elkaar verbindt. (het splitst als het ware 1 netwerkkabel op in meerdere kabels)
Maar als jij niet weet wat een switch is, vraag ik mij wel heel erg hard af of je dit waar je hier over spreekt wel wilt doen?
@ Hipska en SanThe
ik ben in hardware niet zo sterk, in tegendeel tot software,
ik ben nu al een paar jaar bezig met linux, en heb dit dus in die tijd al aardig onder de knie. Daarom denk ik dat ik het project waar ik mee bezig ben best kan realiseren.
Er zijn nu nog geen server, maar als ik ze nu zal maken hangen ze aan een local netwerk, het is de bedoeling dat de servers allemaal een eigen ip krijgen.
ik denk dat ik het dan maar op 5 hou, daar moet het ook mee lukken. Hoezow?
nee, want het is een sitecom router die mx 8 of 10 poorte ondersteund.
Voor de rest bevalt deze router prima. Dus daarom zocht ik naar een rooter die meerdere poorten ondersteun.
ontopic:
om buiten de discussie of je weet wat je wilt om toch maar antwoord op je vraag te geven:
merken als idd draytec of sitecom, maar voornamelijk cisco en 3com zijn eigenlijk altijd goed. Uit recente ervaring kan ik de 3com officeconnect sterk aanbevelen.
offtopic:
misschien handig om een netwerk diagrammetje te tekenen waarin je alles uitbeeldt. Zou hier op het forum ook helpen je te adviseren...