Een vraagje ivm copyrights, want ik wil niet in de fout gaan...
Mijn vraag dus: Mag ik zomaar foto's van wagens publiceren op mijn eigen website?
Ik heb het dus over foto's direct van hun eigen site, bvb een foto van Mercedes-Benz, deze foto bvb, komt rechtstreeks van hun site, uiteraard save ik deze op mijn eigen server dan, maar berust hier ook een copyright op?
Sterker nog. Als jij een foto van het vrijheidsbeeld maakt en op internet zet. Dan is het ook copyright schending ;). Dus nee officieel mag je het niet gebruiken maar voor een hobby site doen ze niet moeilijk immers het is gratis reclame ;)
je mag die foto wettelijk wel op je website plaatsen! wanneer je geen toestemming hebt (gevraagd) dan moet je de bron erbij vermelden. Dus: Foto van www.mercedes.nl bijvoorbeeld.
Sterker nog. Als jij een foto van het vrijheidsbeeld maakt en op internet zet. Dan is het ook copyright schending ;).
Voor publieke gebouwen en zulke landmarks is dat niet van toepassing. In nederland hebben we pas nog een grote rechtzaak hier over gehad. Ben van Berkel (architect erasmusbrug) wilde geld voor elke foto van de brug. Hierop is de wet veranderd dat dit voor publieke gebouwen niet geld.
Voor het vrijheidsbeeld denk ik niet dat de heer eiffel nog uit zijn graf zal oprijzen om internetplaatjes te gaan achterhalen - en dat mocht het tot een rechtzaak komen de jury hem in zijn gelijk zal stellen
je mag die foto wettelijk wel op je website plaatsen! wanneer je geen toestemming hebt (gevraagd) dan moet je de bron erbij vermelden. Dus: Foto van www.mercedes.nl bijvoorbeeld.
Dus als ik een soort dank pagina maak, en ik vermeld hier al mijn bronnen, mag dit wel? Of begrijp ik dit mis?