Hoi :)

Een vraagje ivm copyrights, want ik wil niet in de fout gaan...

Mijn vraag dus: Mag ik zomaar foto's van wagens publiceren op mijn eigen website?
Ik heb het dus over foto's direct van hun eigen site, bvb een foto van Mercedes-Benz,
deze foto bvb, komt rechtstreeks van hun site, uiteraard save ik deze op mijn eigen server dan, maar berust hier ook een copyright op?
Websites

Auteursrecht en naburige rechten zijn niet anders zodra er sprake is van websites en andere online mogelijkheden. Als u zelf een website heeft dan moet u voor het gebruik daarop van foto’s, muziek en teksten toestemming vragen aan de rechthebbenden, aan de uitgever van de teksten bijvoorbeeld of aan de fotograaf. Uiteraard mag u wel uw eigen foto’s of zelfgeschreven teksten erop zetten! Ook als u zelf muziek maakt, kunt u dit op uw website zetten zodat anderen er naar kunnen luisteren.

Op informatie, muziek, afbeeldingen, foto’s e.d. die u vindt op websites van anderen (of in bijv. newsgroups) zal in de meeste gevallen ook auteursrecht en naburige rechten rusten. Dit houdt in dat u van die informatie gebruik mag maken maar uitsluitend voor uzelf. Zodra u één en ander verder gaat verspreiden, bijvoorbeeld door het op uw eigen website te zetten of door er kopieen van te maken voor anderen, mag dat niet zomaar. U hebt daar toestemming voor nodig (op enkele uitzonderingen na).

Het veelvoorkomende misverstand ‘het staat toch al online, daar kan iedereen gebruik van maken, dus dan kan ik het ook op mijn eigen website zetten’ gaat niet op. Dat zou hetzelfde zijn als u cd’s of boeken, die in principe ook voor iedereen toegankelijk zijn, kopieert en uitdeelt. Het maakt overigens niets uit welke bedoeling u hebt met het geven van informatie op uw website. Of u voor uw eigen plezier een website maakt of met commerciële bedoelingen doet niet ter zake.

[Bron: auteursrecht.nl] ;)
Hm.. Bah wetgevingen... Je maakt dan al eens gratis reclame, en dan mag het nog niet ;) Hen eens contacteren dan maar... Thx :)
Heb ik ook al een paar keer gedaan voor afbeeldingen. Meestal is het enige een bronvermelding in het plaatje zelf maken.
Njah, tis voor m'n header... En dat gaat nogal storend zijn als daar een URL in vermeldt staat...
En als je in de ALT tekst vermeld waar het plaatje vandaan komt? Mag het dan?

Reageren