Kom erop om dit topic te maken omdat ik gister (en eigenlijk de rest van de dagen ook) een beetje dom loop te doen en hele HELE gare fouten maak waar ik uren naar de fout loop te zoeken voordat ik het eindelijk vind. Post hier fouten die zo dom zijn dat je ze eigenlijk niet openbaar zou moeten maken :p
Was gister bezig met een simpele variabele declarere
<?php
$tel = $_SESSION['countme'];
$newArray = array();
for ($a = 0; $a < count(eenArray); $a++)
{
//doe zooi
$newArray[] = $eenArray[$a] + $tel;
}
?>
reden waarom het uiteindelijk niet werkte is omdat ik voor
//doe zooi
$newArray[] = $eenArray[$a] + $tel;
nog deze regel code had gezet:
$tel = $a;
echo "lus nummer: ".$tel;
Ik heb echt bijna 2.5 uur lopen zoeken waarom het niet werkte (er zaten meerdere lussen in trouwens en meer code etc..) en wilde bijna me computer het raam uitgooien. Zo focking dom... wat me veel teveel tijd koste. Wilde dit bijna als vraag op forum gaan posten toen ik het opeens zag :P
?
Onbekende gebruiker
19-08-2010 12:25
<?php
$blaat = new Class_name($blup);
// Wat natuurlijk dit moest zijn:
$blaat = new Class_Name($blup);
?>
Het zal niet je laatste fout zijn die je uren zal kosten, en dan praat ik uit eigen ervaring want hoe meer ervaren je zult worden, hoe meer je soms dingen doet die heel bizar zijn.
Mijn favorieten zijn:
Functie ($arg1,$arg2.$arg3) aanroepen, en de 3de parameter staat als $arg3='' gedefineerd in de syntax en dan krijg je dus het effect dat arg2 en 3 samen worden
gevoegd omdat een derde parameter toch niet nodig is, en dan moet het vooral gaan om een sql query die dan misloopt, en dan zit je maar te kijken naar de sql code, waar de fout zit.
Een spatie voordat een session_start wordt gedaan, headers already sent en dan maar zoeken, had ik gewoon voor <!php op de zelfde regel een spatie staan, in een include bestand die voor de sessie werd ingeladen.
En mijn grootste favoriet isdat ik met een font werkte waarbij ik het pas later in de gaten kreeg dat de letter l en de cijfer 1 bijna hetzelfde lijken, dus mijn variabele was (voorbeeld) $s_1ijst en het had moeten zijn $s_lijst.
Of dat een website in FF tijdens ontwikkelingfase prima eruit ziet, ook al doe je wat test data tonen voor de BODY content, en dan ga je in IE na enige tijd het ook even controleren zie je dat ineens een aantal DIV's niet meer meegroeien met de hoogte van de inhoud, dus dan denk je.. oh ik had niet wat meer met IE moeten controleren, blijkt gewoon die test data voor de BODY dit al te veroorzaken.
Ik zeg altijd maar zo, heb je een probleem die je niet kunt vinden.. loop van je computer weg, ga wat anders doen voor een half uurtje of dergelijke en probeer dan geheel opnieuw te zoeken naar het probleem, je hebt soms dat *heldere* momentje nodig en die krijg je nooit als je al te lang achter elkaar aan het zoeken bent.
was bezig met een ledensysteem, heel simpel, goede beveiliging.
uiteindelijk zo goed, dat het alleen werkte met computers uit de buurt met dezelfde ip range. (wist ik toen nog niet) en ik zoeken en zoeken.
toen na een week maar een maat van mij opgebeld (die is developper voor z'n werk) wij zoeken, na 3.5 uur, 'Waarom check je zo op ip? de database klopt zo niet echt?' waardoor de ip's verneukt werden op geslagen, en slecht verwerkt, en toen werkte alleen mijn range XD
Toen ik net begon met PHP maakte ik geen gebruik van de standaard errors van php, en kreeg dus tijdens errors alleen maar een blanco scherm, en probeer dan je fout maar eens te vinden als je werkt met Notepad :P
Overigs gebruik ik nu nog steeds Notepad, weet iemand nog goede editors? :) Notepad++ misschien maar die moet ik nog steeds installeren (al een dik jaar van plan:$)
ik gebruik zelf DreamWeaver. Voordeel boven notepad vindt ik dat je kunt zien aan de kleurcodes wanneer je een ' of een " bent vergeten. Gebeurt me namelijk nog wel eens.
DreamWeaver is een kut editor, alleen voor HTML al de preview mode laat de helft van de website verneukt zien terwijl die in de gewone browser goed word weergegeven. Misschien is de editor wel goed maar waarom zou je zo'n heel programma installeren als je alleen de editor gebruikt. Dan kun je beter notepad++ gebruiken want die laat ook kleur zien.
Correct me when i'm wrong.
Enigste waarom ik Dreamweaver zou gebruiken is dat je daar heel makkelijk imagemaps mee kunt maken