Hallo,

Ik ben nog niet zo lang bezig met PHP en ik kom op veel websites index.php?page=pagina tegen.

Ik zou dit ook willen,
wie kan mij vertellen hoe dit heet of hoe dit moet?

Alvast bedankt :) ,

Groetjes,
Jorg
Ja, het kan zonder database.
Het kan zelfs zonder aparte bestanden.
Maar als je dus niet weet dat die parameter in de url een get variabele is, dan is het gewoon duidelijk dat je nog geen basiskennis hebt.
Oke hij doet het :)
Hoe stel ik in wat de standaard pagina is?
klik op de link die ik gaf! [php]switch[/php]
Leander --- op 07/03/2011 20:54:56

Toch stel ik dan voor om de urls wat SEO/gebruiksvriendelijker te maken (nadat die variabelen in de url zijn verwerkt etc).

Aan die urls heb je weinig (naja, de bezoeker en google dan): http://www.phphulp.nl/php/tutorial/overig/url-vriendelijkheid-seo/691/

Dit heb ik al geprobeerd maar lukt niet door een fout op de server die nog moet worden opgelost.
<?php
/****** INSTELLINGEN ******/
$path = 'MAPNAAM'; // map waar paginas inzitten, staan ze gewoon in de public_html, zet dan gewoon een slash, zetook een slash achter de naam van de map

$default_page = 'standaars'; // standaard pagina die geladen moet worden zonder extensie

$page = isset( $_GET['page'] ) ? $_GET['page'] : $default_page;
$notallowed = array( '.', '\\', '/' );

if( file_exists( $path . $page . '.php' ) and !in_array( substr( $page, 1, 1 ), $notallowed ) and strpos( $page, '../' ) === false and strpos( $page, '..\\' ) === false )
{
include( $path . $page . '.php' );
}
else
{
include( $path . $default_page . '.php' );
}
?>

Deze gebruik ik altijd.

Mvg
PHP Jasper op 07/03/2011 20:42:49

<?php
switch ($_GET['pagina'])
{
case home:
include 'home.php';
break;
case contact:
include 'contact.php';
break;
case over:
include 'over.php';
break;
}
?>

[php]switch[/php], [php]include[/php]

home.php kan er dan zo uitzien:
<?php
echo 'hallo, ik ben jasper';
?>
of je kan die pagina's in html maken

Denk eraan dat je in de case statements nu constanten gebruikt, geen strings.

Verder wil ik iedereen eraan herinneren dat dit, of we het nu willen of niet, een beginnersforum is en dat als men bij elke vraag te stelt dat 'de basiskennis ontbreekt', je dit forum bijna af kan schaffen. Geef dus antwoord op beginnersvragen, of antwoord niet.

Ik denk trouwens dat ik maar naar een andere forum ga

Ik zou bijna zeggen: doen...
In ieder geval iedereen bedankt!
Het werkt nu en ik ben er blij mee :)

Ik wil wel de tip geven, als iemand iets vraagt geef dan antwoord en niet dat je dan eerst dit of dat moet leren. Geef antwoord en als iemand daar niet uit komt dan kan hij verdere support vragen.
phphulp niet phpikmaakgratisjescript
PHP Jasper op 07/03/2011 21:51:47

phphulp niet phpikmaakgratisjescript

Vaak is dit inderdaad zo, dus ik begrijp jouw opmerking wel Jasper. Echter, topicstarter zegt in zijn 1e post "wie kan mij vertellen hoe dit heet of hoe dit moet?". Komt op mij over alsof hij gewoon wat advies wil. Niet iedereen komt hier met de verkeerde intenties ;-)

Reageren