Door
- SanThe -
op 19-05-2011 12:23
gewijzigd op 19-05-2011 12:40
1.240 views
Mischien wel leuk om eens te zien waar iedereen ooit mee is begonnen. Aangezien ik uit een ver verleden kom en mijn eerste computer uit een tijd waarin de meeste van jullie nog bij de ooievaar verbleven zal ik een eerste bijdrage leveren.
Mijn eerste computer was een BBC Acorn Model B met 64Kb geheugen waarvan 32Kb gereserveerd voor het beeldscherm en voor Basic programmeertaal. Géén software, alles dus zelf schrijven. Géén beeldscherm, dus gewoon aan de TV. Géén floppy's of cd's, dus gewoon aan mijn cassettedeck. Géén printer, wel apart te verkrijgen. Géén muis, gewoon de vier up, down, left en right toetsen.
Mijn eerste eigen PC was een pentium 1 met een 800 MB harde schijf als ik me niet vergis. Geen idee hoeveel ram erin zat maar het kan nooit veel zijn geweest.
eerste eigen: pentium 1 met windows 98
eerste ervaring: MSX bij pa op het werk
eerste pc thuis: 386 met kleurenbeeldscherm, 40 mb harde schijf, 2mb ram
De eerste pc die ik van mijn pa kreeg was een 386 of 486 met een kloksnelheid van 50MHz. Ik heb er Commander Keen op gespeeld, dat is zo'n beetje alles wat me er nog van bij staat :p
Inderdaad heel grappig om te zien hoe snel de technologie zich ontwikkeld heeft, vooral de laatste paar jaren.
Misschien ook wel grappig om je eerste computer tegenover je huidige computer te zetten, qua specs.
Weet alleen de details niet meer van m'n eerste computer.. Simpele processor (1 core, pentium.. meer weet ik niet!), 128 MB werkgeheugen, shared video, 30-60GB hdd en windows ME!
Huidige computer is een quadcore op 3.8GHz 4GB DDR3 werkgeheugen (1600 MHz, erg snel dus), GTX460 met 1GB geheugen en 1TB HDD..
Die van mij zal in de richting geweest zijn van 8 of 16mb ram geweest zijn, en een schijf van misschien een paar honderd mb hardeschijf. Tegenover een Core2Duo e8600 op 3,66GHz, 4gig ram en een GTX550 :p
Recent zag ik ook een filmpje waar het verloop van computerspellen in te zien was, qua graphics. Behoorlijk indrukwekkend als je dat ziet :p