Niet helemaal, je kan <base href="/je/root"> gebruiken zodat al je urls zoals pagina.html altijd naar /je/root/pagina.html wijzen. Je links zelf zijn relatief, maar dat ene base-element op de pagina maakt ze allemaal absoluut.
Als je nu je site overzet naar een ander domein dan moet je je absolute pad aanpassen, dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
(zelf zou ik overigens ook absolute paden gebruiken, maar www.mijnsite.nl zou ik dan in een variabele stoppen, zodat je krijgt $url.'images/plaatje.jpg')
Ik ben er vrij zeker van dat Pim zich even mist met relatief en absoluut. Want idd, absoluut zou voor vele applicaties een enorm werkje zijn...
Zelf gebruik ik $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']. Volgens mij heeft dat dezelfde performance. Misschien een idee om het is te testen Ozzie? (en dan doel ik niet alleen op superglobal, maar ook op constanten, relatief, absoluut, ...)
Oh zo. Je kan absolute paden met en zonder host doen. Dus http://p.im/pad/naar/het/bestand.js, maar ook /pad/naar/het/bestand.js. Dat is ook een absoluut pad. Ik had het over de tweede mogelijkheid.
[size=xsmall]Toevoeging op 21/08/2011 23:04:22:[/size]