Tja, naar aanleiding van dit topic http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/bestanden-uit-een-andere-map-includen/79722/

... toch even een paar vragen over paden.

Als je bestanden include of requiret, maakt het dan verschil of je een relatief of absoluut pad gebruikt?

Noppes zegt namelijk in dat topic: "files include je niet door opgave van relatief path maar absoluut path!"

Vandaar mijn vraag.
Niet helemaal, je kan <base href="/je/root"> gebruiken zodat al je urls zoals pagina.html altijd naar /je/root/pagina.html wijzen. Je links zelf zijn relatief, maar dat ene base-element op de pagina maakt ze allemaal absoluut.
Ohja, dat is waar ja.
Maar als je je app in de root hebt, is /naar/je/pad.js makkelijker.
Pim, ik snap nog steeds niet wat je bedoelt hoor.

Dus volgens jou is het makkelijker om te zeggen:

www.mijnsite.nl/images/plaatje.jpg (absoluut)

in plaats van

images/plaatje.jpg (relatief)

Als je nu je site overzet naar een ander domein dan moet je je absolute pad aanpassen, dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

(zelf zou ik overigens ook absolute paden gebruiken, maar www.mijnsite.nl zou ik dan in een variabele stoppen, zodat je krijgt $url.'images/plaatje.jpg')
Ik ben er vrij zeker van dat Pim zich even mist met relatief en absoluut. Want idd, absoluut zou voor vele applicaties een enorm werkje zijn...

Zelf gebruik ik $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']. Volgens mij heeft dat dezelfde performance. Misschien een idee om het is te testen Ozzie? (en dan doel ik niet alleen op superglobal, maar ook op constanten, relatief, absoluut, ...)

Mja, maar ik snap het niet... meestal heeft Pim het wel bij het rechte eind...
maar nu lijkt hij even van het PADje... moeewhhahahaaaa :-D
Ozzie PHP op 21/08/2011 21:51:02

www.mijnsite.nl/images/plaatje.jpg (absoluut)

in plaats van

images/plaatje.jpg (relatief)

Ik denk dat Pim deze bedoelt:
/images/plaatje.jpg (is ook absoluut, maar dan vanaf de webroot)
Oh zo. Je kan absolute paden met en zonder host doen. Dus http://p.im/pad/naar/het/bestand.js, maar ook /pad/naar/het/bestand.js. Dat is ook een absoluut pad. Ik had het over de tweede mogelijkheid.

[size=xsmall]Toevoeging op 21/08/2011 23:04:22:[/size]

Idd ja ,SanThe
Huh... maar wat is dan daadwerkelijk het verschil tussen

images/plaatje.jpg

en

/images/plaatje.jpg

?
Ah ja, oké.

En als je vanuit de css verwijst naar ../../../../images/plaatje.jpg ? Dat zou ook gewoon werken toch? Of is dat niet goed?

Stel nu dat in de map systeem een index.php staat en die moet een bestand includen in de map templates, dan zou ik dus dit kunnen doen:

include 'templates/view.php';

maar ook:

include '/systeem/templates/view.php';

Wat is beter en wat raden jullie dan aan?

Reageren