Tja, naar aanleiding van dit topic http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/bestanden-uit-een-andere-map-includen/79722/

... toch even een paar vragen over paden.

Als je bestanden include of requiret, maakt het dan verschil of je een relatief of absoluut pad gebruikt?

Noppes zegt namelijk in dat topic: "files include je niet door opgave van relatief path maar absoluut path!"

Vandaar mijn vraag.
De laatste manier, want stel dat je het bestand waarin je dit include in een ander bestand (in een andere map) include, kan dit problemen veroorzaken.
Oké, ik zal het me proberen aan te wennen dat ik het altijd hetzelfde doe dan.
Let wel op dat er een groot onderscheid is tussen paden in je HTML en paden in je PHP. /pad.php zal in php wrs niet werken of iig niet naar de doc root verwijzen.
Ah oke Pim, dus als ik in PHP iets wil includen gebruik ik of deze manier:

include '../../iets.php' (relatief)

of

include ABSOLUTE_PATH . 'map/map/iets.php';

(waarbij ABSOLUTE_PATH dan een define is van het absolute pad)

Correct?
Zo doe ik het zelf iig wel. Meestal:

<?php
include ROOT_DIR.'dit/is/het/pad.php';
?>

Dat vind ik veel makkelijker.
Oké... dus alles zo veel mogelijk vanuit de root eigenlijk. Dat ga ik me dan ook maar eens aanwennen. Maar het is dus uiteindelijk een kwestie van persoonlijke voorkeur. Maakt qua snelheid en veiligheid dus niks uit.
Hoeft trouwens niet per-sé vanuit de web root. Kan ook vanaf een map erboven/ernaast/eronder of de root directory van een plugin/bundle.
ja, maar ik bedoel... dat je begint met de ROOT_DIR ipv dat je het relatief doet.

Reageren