Hoi hoi,

Ik heb een probleem dat ik waarschijnlijk niet eens op kan lossen. Toch wil ik het jullie vragen omdat jullie misschien weten of het opgelost kan worden.

M'n zus heeft een paar jaar geleden een netbook gekocht. Deze had Windows 7 Starter, alleen wegens agressie heeft ze er meerdere malen harde klappen op gegeven toen hij niet snel genoeg reageerde. Erg dom natuurlijk, dat heb ik ook al gezegd.

Nu is het zo dat Windows 7 niet meer opstartte. Toen ik hem probeerde te imagen (er stond een legale versie is) lukte dat niet. De ene keer kwam hij tot de 57% in een DOS-venster en de keren daarna reageerde ie helemaal niet meer.

Bij het opstarten kun je nu een aantal keuzes maken en er staat ook dat de status van de hard disk bad is. Daarom heb ik de desktop versie van Ubuntu gedownload (11.10) en geboot vanaf een USB-stick. Wonder boven wonder werkt dit gewoon en ik kan er weer mee werken.

Bij het opstarten krijg ik zoals ik al zei de melding van meerdere opties. Image recovery en zo. Er staat ook bij:
Pri master Hard Disk:S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace

Ik boot Ubuntu nu vanaf m'n USB en dat werkt. Als ie eenmaal opgestart is krijg ik inderdaad meldingen dat de harddisk niet goed meer is. Dit krijg ik dan in een pop-upje:
Hard Disk Problems Detected
A hard disk is reporting health problems.

Ik klik dan op Examine en selecteer vervolgens de juiste harddisk.
Dan staat er bij SMART Status: [color=red]DISK FAILURE IS IMMINENT[/color]

Een installatie werkt gewoon, maar als ik dan probeer te booten, dan krijg ik zo'n knipperende underscore en het harddisk lampje doet niks.

Kan ik hier iets tegen doen?

Hartelijk, hartelijk bedankt!
Ja het klinkt als een nutteloze/rare oplossing, maar het is echt zo. :)
Nadeel van een SSD is dat je hem niet hoort dood gaan, die is gewoon plotseling dood dus is Raid nog meer een must of backups/dropbox shizzle..
Bart V B, Dus met andere woorden met jou oplossing.
Heb ik hier 2 externe harde schijven liggen die al 7 jaar zo kapot als wat moet zijn?

Die schijven tikken al vanaf het moment ik ze uit de doos haalde.
En ze lopen gewoon weg als een tit al 7 jaar lang. Hoezo bied jij manier van testen 100% zekerheid of een schijf kapot is of niet?
+1 voor Frank en Kees, er draait hier een oude IDE schijf (met read/write om te huilen, dat terzijde) die niks anders doet als tikken.

Tikken is meestal een signalement dat een schijf niet geheel meer in orde is, maar het staat niet garant voor een kapotte schijf. Als je er op tijd bij bent dan is een schijf meestal nog wel in staat om een backup te maken.
Frank, op het moment dat een schijf problemen geeft en tikt bij het opstarten, dan kan je eigenlijk al vaststellen dat er was mis mee is.

Dat jij het risico neemt om die schrijf toch te gebruiken is geheel aan jou. Als jou data naar de kl*ten is, dan houd het op.
Ik wil geen onbetrouwbare schijven. Ook niet als opslag voor backup o.i.d.

Uiteraard werkt dit niet met SSD, daar draaien geen mechanische onderdelen in...

edit een schijf kan niet incontinent zijn.. ff maar verbeterd voor de leesbaarheid, iets met gsm en automatisch woorden.. ;)
Bart VB,

Ik zou bijna jou uit dagen om een dagje op de koffie te komen.
Dan mag jij het tik oortje van jou even tegen mijn schijven aan legen.
En dan mag jij zeggen of deze kapot zijn of nog gewoon 100% lopen.

Niet on aardig bedoelt of zo, maar mijn mening is dat een schijf tikt bij opstarten of het gewoon draaien tijdens gebruik. Niet gelijk de status kapot of bijna kapot mag krijgen, elke schijf is anders.

Frank,

Je mist een klein detail wat ik er ook bij vermeld.

Als een schijf tijdens het opstarten fouten geeft, met welk besturings systeem dan ook, dan kan je het nog proberen door hem opnieuw te formateren en een vers systeem erop te zetten.

Ik heb het over een schijf die duidelijk een afwijking vertoond met lezen en schrijven. Dan hoor je meestal een soort van dubbele tik.
(lastig uit te leggen hoe het precies klinkt.)
Als dat zo is, dan is die schijf vaak aan het einde van zijn latijn.

Mijn schijf in mijn laptop die tikt ook gewoon hoor, daar niets mis mee.
Alleen als hij niet meer opstart, of aangeeft dat er lees/schrijf fouten zijn, dan word het tijd om je oor eens er tegenaan te houden.

Het is dan een soort van geluid of dat de naald maar enkel op een heel klein gebied heen en weer beweegt of blijft staan. Je zou eigenlijk het eens moeten horen, dan begrijp je wat ik bedoel...
Bart,

Dan ga ik vandaag als het niet te warm is op zolder even de doos met kapot HDD's pakken. Deze partij schijven zijn defect en nog niet laten op halen.

Deze hebben allemaal problemen met schijven/lezen of format.
Ik ga mijn oor eens tegen de schijven drukken of ik kan ondekken welke tik jij dan bedoelt.

Reageren