Ik ben een enorme leek in websites maken. Vroeger was ik nog wat mee met html, maar nu al totaal niet meer. Door veel te zoeken, heb ik op het werk een ad valvas-systeem kunnen maken. Ik heb geen toegang tot een mysql en werk dus met .dat bestanden.
De gegevens worden door bestand.php ingevoerd , ingelezen en weer verwijderd.
Ik heb heel veel verschillende .dat bestanden met gegevens van verschillende onderwerpen, maar nu zouden deze ook allemaal op 1 algemene pagina moeten komen.
Met andere worden, mijn php zou meerdere .dat's moeten inlezen. Is dit mogelijk en zo ja hoe?
Ik heb niet echt kennis van php, zoals aangehaald in mijn eerste post. En misschien vreemd verhaal. Moest ik alles kunnen deftig uitleggen 't zou al veel gemakkelijker zijn. Ik zou ook iemand een script kunnen laten schrijven, maar ik probeer alles zoveel mogelijk zelf uit te vissen.
Heel kort nogmaals. Verschillende pagina's, via een gastenboek wat ik gebruik als ad valvas. Sla ik nieuwe berichten op in een .dat. Dat gastenboek staat op verschillende pagina's 'voor alle gebouwen die we beheren 1 gastenboek) Op die pagina's moet de info per gebouw te zien zijn, dus lees ik via het bijhorende php-bestand gebouw1.dat in. En dan zie je de info vor gebouw 1. Alle info van alle gebouwen moet nu ook op 1 pagina komen. Dus ik moet alle .dat's inlezen in 1 php en er voor zorgen dat alle berichten mooi onder elkaar staan en duidelijk leesbaar zijn.
Als iemand een veel simpelere optie (behalve mysql) weet, mag hij of zij me die gerust mede delen.
Kijk eens naar de filesystem functies van PHP. Dan even googlen op reading/witing files in PHP. voorbeelden genoeg.
Een andere optie is de data in XML bestand weg te schrijven.
Ik denk dat je beter functies als fopen() kunt gebruiken. Daarnaast heb je ook fseek() en dergelijke om snel te kunnen zoeken binnen die bestanden.
Over het hele "veilig - onveilig" daar doe ik geen uitspraken over, dat mag ook niet want volgens mij is hier niemand met genoeg kennis om daar een oordeel over te geven. Een .DAT bestand kan misschien wel erg veilig verborgen liggen achter firewalls en iets dat niet toegankelijk is. MySQL daarentegen is d.m.v. SQL injection bijvoorbeeld makkelijk te kraken.
Dat schetst een ander beeld dan men hier doet vermoeden. Ik zeg niet dat het standaard is, maar beide mogelijkheden zijn er. Iets is net zo veilig als de zwakste schakel. En tot slot, een MySQL database wordt ook gewoon opgeslagen in het filesystem, misschien wel als .DAT. Enige verschil is dat er een manifest naast ligt met de juiste waardes om te zoeken. De indexes zeg maar.
Omdat een medewerker zijn zin niet krijgt is het geen fatsoenlijke ICT afdeling.
Dit soort zaken hoort gewoon via ICT te lopen. Je noest eens weten hoeveel belangrijke data er al om zeep geholpen is door hoby-isten.