Hallo,

Ik vroeg mij af hoe iedereen begonnen is met programmeren? Waar heb je het geleerd? Hoelang programmeer je al? Wat was je eerste "grote" project?

Ik vraag me dat af omdat ik zelf net begonnen ben (weekje) en misschien dat jullie nog tips hebben voor mij waar ik het beste kan beginnen enz.

Mvg,
Daan
Ik ben nu 22 jaar en ben sinds mijn 12de ofzo bezig met websites. Ik ben begonnen door het vele game wat ik in mijn vroegere jaren deed (nu zelden nog tijd voor), ik starte een eigen clan en had een website nodig. Dus ik ging bezig, eerst met Word, toen Yahoo Sitebuilder (allemaal kleine HTML shizzle troep) en na uiteindelijk een jaar ben ik begonnen met PHP-Nuke, een open-source CMS die toen vrij goed was voor clan websites. Met PHP-Nuke ben ik in aanraking gekomen met PHP door kleine wijzigingen te maken in modules, scripts, templates (vaak kopieer en plakwerk) tot ik uiteindelijk zelf kleine modules en templates ging schrijven. Vanaf mijn 16 ben ik echt begonnen met PHP en een kleine jaar terug ben ik begonnen met OOP.

Als tips kan ik jou mee geven door gewoon gaan proberen, zelf heb ik nooit een boek gelezen alleen maar scripts na gelopen. Wat doet deze functie wat doet die etc. Gewoon proberen, proberen, proberen etc. En veel deze websites in de gaten houden en topics doorlezen, ook al zijn ze niet van jou van toepassing. Je leert er heeel veel van.
Niet echt een concrete vraag, maar wel een interessant topic voor in de koffiehoek. Topic verplaatst ;-)
Oh dat weet ik nog ja. Ik was toen ongeveer 12-13 ik vond het vroeger altijd leuk om van die maffia spelletjes te spelen. Toen vond ik het leuk om er zelf 1 te beginnen. Het begon geloof ik met het ( als je het nu ziet is het een ontzettend slecht script) criminals red. Omdat je daar gemakkelijk van de sourcecode kon wijzigen. Ik begon met de modules te wijzigen en toen met veel moeite nieuwe modules te schrijven. Zag er natuurlijk niet uit maarja toen was ik er trots op. Toen kwam een vriend naar mij toe die een eigen clan wou oprichten. Natuurlijk omdat ik toen verstand had van php ^^ ging ik er zelf 1 bouwen. Toen belande ik ook op phphulp waar ik nog meer van heb geleerd. Vooral het netjes programmeren. En nu doe ik het nog steeds met plezier.

Zo een stukje biografie.
School heeft de interesse gewekt, daarna alles weer op internet afgeleerd en beter aangeleerd
Ik ben begonnen met webdesign en webdevelopment na het spelen van tribalwars. Ik wou zelf ook zo iets maken, heb daar toen iemand leren kennen die me opweg heeft gezet, daarna ben ik hier beland. Heb ik PHP, HTML, CSS & SQL geleerd. Sinds dit jaar ben ik informatica gaan volgen en kan ik bevestigen wat Jeroen zegt want er worden enkel slechte dingen aangeleerd.
je kan vaak best veel nuttige dingen leren op school (daar zijn ze tenslotte voor), maar bij programmeren moet je goed uitkijken, en als je twijfelt meteen opzoeken of hier vragen. geloof me, iets afleren doe je niet zo snel ;)
Jeroen, ik doel dan inderdaad op programmeren. Een taal of wiskunde leer je best op school.
Ik ben begonnen op mijn 13de (toen ik nog jong was :P) toen ik begon online text-based maffia spelletjes te spelen en toen cu2 begon konden we daar html tags gebruiken dus vanuit die 2 ben ik HTML en CSS gaan leren.
Aan de hand daarvan ben ik begonnen om kleine HTML & CSS sites te bouwen en vrij snel daarna kwam ik bij PHP en SQL/mysql terecht omdat ik grotere en betere sites wilde bouwen dan dat ik toen kon met enkel html en css.
Ik ben veel erover gaan lezen erover op internet en een aantal boeken.

Daarnaast ben ik de daarbij behorende ICT/Appo opleidingen gaan doen IT beheer -> Applicatieontwikkeling -> Informatica -> Forensische Informatica.

Maar daarnaast vooral veeeeeel zelf blijven lezen en bijleren omdat een opleiding zelf alleen een begin is.
@jasper, ook over informatica heb ik veel geleerd op school, alleen het specifieke programmeer gedeelte niet.
@Jeroen, je bedoelt dan de theorie vakken zoals netwerken en PC-technieken? Ja daar kan je ook nog veel over leren. Het grote probleem bij een programmeertaal is dat deze razendsnel evolueert.

Reageren