Is hier toevallig iemand op de hoogte van data-opslag technieken?
Een aantal jaar geleden zei men dat gegevens op een cd / dvd ongeveer 10 jaar op een cd / dvd bleven staan en dat die gegevens daarna konden "verdwijnen" of onleesbaar worden. Nu ben ik benieuwd of de techniek inmiddels zo ver is dat digitale data langer / levenslang kan worden opgeslagen. Zijn er inmiddels technieken waardoor digitale data voor onbeperkte tijd kan worden opgeslagen? Of bestaat dat nog niet? Weet iemand dit?
Maar dat bedoel ik niet. Daar komt het ook gewoon op een harde schijf terecht.
Als ik nu een foto zou afdrukken, dan weet ik dat die foto over 100 jaar nog bestaat. Hij is hooguit een beetje vervaagd. Maar als ik diezelfde foto vandaag op een cd-rom brandt, is die foto over 100 jaar dan nog leesbaar? Of zijn alle enen en nullen dan verdwenen?
Maar stel... jij vind op zolder nu een dia (ja, zo'n plasticje in een framepje)... kan je die nog bekijken?
Let wel: alles in 0 en 1-en is voor de mens niet direct zichtbaar. Er blijft apparatuur voor nodig. Die wordt vervangen (wie kan er nog een VHS afspelen? Of een LP?).
Iets zonder appartuur-zichtbaar blijft zichtbaar.
Dus koop een printer :D
Of om de paar jaar alles overhevelen naar de nieuwe standaard
LP > CD > DVD > ...
Dankjewel voor je reactie. Alleen het klopt niet helemaal. Die 0 en 1 gaan wel verdwijnen. Dat is nu juist mijn vraag. Cd's schijnen namelijk echt maar een gegarandeerde levensduur van zo'n 10 jaar te hebben. Daarna kunnen ze onleesbaar worden. Lees dit maar eens:
nou ik weet het niet, maar als je zelf al zegt, de enen en nullen gaan verloren, lijkt het me dat de foto onleesbaar wordt? het is tenslotte een opsomming van getallen.
Ja precies... maar ik vraag me dus af of iemand weet of de technieken inmiddels beter zijn dan een aantal jaar geleden. En stel je slaat iets op op bijv. een usb stick. Gaat het dan ook na een paar jaar verloren?
een usb maakt gebruik van elektrisch statische velden op nanoschaal. als je iets hebt wat die velden verstoren (-zoals een magneet) kan het gebeuren dat de data verloren gaat. als je er geen magneet bijhoudt is er altijd nog achtergrondstraling en magnetisme, en zou er in principe dus de usb beschadigd raken. als de straling/magnetisme tenminste de usb raakt, wat weer een kleine kans is.
al met al zou ik zeggen van wel, maar dat het afhangt van het toeval.
verder ben ik hier geen expert in, maar dit is hoe ik hier aan gedacht heb. een soort gedachte-experiment.
Hmmm, oke... het zou kunnen wat je zegt hoor. Maar dit alles doet mij dus wel afvragen hoe je het beste je digitale bestanden kunt opslaan, zonder het risico te lopen dat ze over 10 jaar niet meer leesbaar zijn. Lijkt me toch heel vervelend als ik m'n foto's over 10 jaar niet meer kan bekijken...
Je had vroeger de back-up tapes, maar volgens mij is dat inmiddels ook weer achterhaald. Wat op dit moment het meest betrouwbaar is zijn volgens mij nog steeds een CD-R of een DVD-R schijf.