Hallo,

Is hier toevallig iemand op de hoogte van data-opslag technieken?

Een aantal jaar geleden zei men dat gegevens op een cd / dvd ongeveer 10 jaar op een cd / dvd bleven staan en dat die gegevens daarna konden "verdwijnen" of onleesbaar worden. Nu ben ik benieuwd of de techniek inmiddels zo ver is dat digitale data langer / levenslang kan worden opgeslagen. Zijn er inmiddels technieken waardoor digitale data voor onbeperkte tijd kan worden opgeslagen? Of bestaat dat nog niet? Weet iemand dit?

Bedankt alvast voor de reacties!
Hier nog een interessant artikel.
Mooi artikel, thanks Jens.
Waarom maak je geen gebruik van een NAS? Zet de schijven in RAID en je hebt een langdurige opslag. De kansen dat beide schijven het begeven is klein.

Tevens zet je de NAS veilig weg (meterkast, etc) je kunt het niet kwijtraken (het apparaat!!) een usb of dvd wel. Je kunt over in je netwerk bij de data, vooral omdat steeds minder laptops dvd/cd spelers krijgen het worden allemaal slim modellen zonder drives.

Ik gebruik zelf ook een NAS voor belangrijke data en gaat super, ik heb 2x 2TB in RAID staan.
Goede tip Chris. In de toekomst ga ik dit ook zeker doen, maar voor nu ging het me er vooral om hoe betrouwbaar opslagmedia nu eigenlijk zijn. Dus we zetten vandaag iets op een schijfje, en kunnen we het over 10 of 20 jaar dan nog openen. Dat is een hele interessante vraag vind ik.
Ja dat is het zeker, maar dit hangt uiteraard niet alleen af van het media dat je gebruikt.

Ook de situatie is belangrijk bijvoorbeeld.

Ik brand een dvd'tje met wat data, en leg dit op de vensterbank in een hoesje. Wat zal er gebeuren als daar de zon dag in dag uit op schijnt.

Een usb stick met data leg je in een kastje op zolder, echter heb je enkel glas en niet geisolleerd. Het wordt klam en vochtig op zolder.

Dit zijn natuurlijk wat voor de hand liggende voorbeelden, maar je begrijpt wat ik bedoel met "ook de situatie is belangrijk" toch.

Als ik zou kiezen zou ik voor SSD's gaan, deze zijn snel en hebben geen 'bewegende delen' die HDD's wel hebben. Daarboven zijn ze ongelofelijk snel, als extra veiligheid zou ik een behuizing aanschaffen die 'anti-magnetisch' is.

Optische opslag is altijd 'link' aangezien het zeer gevoelig is en niet echt slijtvast. Ook ben je afhankelijk van een apparaat dat het kan lezen.

Het beste is pen en papier, daarna laten lamineren en in een dikke 10cm brandvrije kluis leggen ;) :D
Hehe... lol :)
Je hebt gelijk, maar om nou al m'n foto's te gaan lamineren :D hahaha...!

Reageren