Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?
Is er al iemand een site tegengekomen waarop om toestemming wordt gevraagd? Dat zou vanaf nu toch officieel moeten? Ik heb net even wat grote jongens (neckermann.com, wehkamp, nu, google en nog wat anderen) getest, maar nog nergens wordt gevraagd of ik cookies wil accepteren, terwijl er wel gewoon cookies worden geset. Toch vreemd. Zouden die bedrijven niet op de hoogte zijn?
Ik heb nog geen enkele grote site om toestemming zien vragen.

Zou het niet beter zijn als het om toestemming vragen in de browser gebakken werd? Dat lijkt me een veel snellere oplossing dan alle website's te moeten aanpassen. En het is stukken vriendelijker voor de gebruiker als het goed word aangepakt.
Eens, maar dat zie ik op korte termijn echt niet gebeuren. De wet is inmiddels van kracht dus ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren.

Overigens vraagt phphulp ook nnog niet om toestemming.
Dit hele verhaal is natuurlijk nieuw en het hoeft officeel pas vanaf morgen niet vandaag Linkie.

Grote kans dat de 'big boys' zoals Neckermann, etc wachten todat ze eers een officiele waarschuwing krijgen van OPTA. Ik ga er niet vanuit dat er gelijk met boetes getrooid wordt na de eerste constateren wanneer de wet is ingegaan.

Wellicht dat er een aantal bij zullen zijn die het wel gelijk aanpassen.
Ah oké, morgen dus officieel... ben benieuwd wat er gaat gebeuren!

Eigenlijk is de gehele situatie wel enigszins kansloos als je erover nadenkt. Cookies waren ooit bedacht om een connectie in stand te kunnen houden tussen een website (server) en computer (lokaal), zodat de website de computer kon "herkennen". Vervolgens worden de cookies "misbruikt" door de grote advertentiejongens en wat gebeurt er... cookies worden voortaan beschouwd als een gevaar en dus moet een gebruiker eerst toestemming verlenen voordat de cookies gebruikt mogen worden.

Doet me denken aan dat recente bericht dat favicons niet meer in de adresbalk worden getoond, omdat sommige bedrijven het leuk vonden om daar een slotje van te maken wat suggereert dat het een https verbinding is. Op deze manier komen er telkens opnieuw restricties omdat een paar "grappenmakers" het verpesten voor de rest.
@Ozzie,

Daarom worden ook alleen de cookies die persoonlijke informatie gefiltered waarvoor je toestemming moet geven. Functionele cookies hoef je dat niet, dus een string/code opslaan die kan zien op de persoon al eerder is geweest mag gewoon zonder toestemming van de gebruiker.

Favicon wordt nog steeds netjes in de 'tabbladen' weergegeven waar dit toch wel het belangrijkste is. Aangezien mensen net daar kunnen zien welke site en/of webapplicatie is als er 20 tabbladen open staan.

Ik vond het in de adresbalk ook een beetje onnodig, het is idd wel beter om snel te kunnen zien dat je op een https/secure site zit voordat je wellicht gevoelige informatie gaat invullen en verzenden.
Chris NVT op 04/06/2012 12:09:46

Functionele cookies hoef je dat niet, dus een string/code opslaan die kan zien op de persoon al eerder is geweest mag gewoon zonder toestemming van de gebruiker.

Volgens mij is dit niet zo hoor. Dit is volgens mij ook de reden waarom Google Analytics een cookie set, namelijk om te zien of de bezoeker al eerder op de site is geweest. En daar moet zover ik weet dus toestemming voor worden gevraagd.

Volgens mij is dit niet zo hoor. Dit is volgens mij ook de reden waarom Google Analytics een cookie set, namelijk om te zien of de bezoeker al eerder op de site is geweest. En daar moet zover ik weet dus toestemming voor worden gevraagd.

Exact! Wat ik me afvraag, weet iemand al de precieze sancties die bij overtreding opgelegd worden?

[offtopic]
Wel een leuk topic dit :-)
[/offtopic]
Niels, Ozzie,

Nee Google houdt jou hele browser gedrag in de gaten van alle sites die aangesloten zijn bij Google Analystics. Dat betekent dat dit dus niet gelimiteerd is dan alleen jou eigen website. Tevens verzameld deze nog veel meer stats, waardoor een profiel gemaakt kan worden.

Een string of code opslaan bijv (visited = "yes") kun je dus gebruiken ook om specifieke instellingen zoals taal instellingen etc te gebruiken.

Dit valt dan onder functioneel omdat er verders geen gebruikersprofiel opgeslagen kan worden. Let wel dat Google met Analystics precies ziet op welke site's jij allemaal komt (die Analystics gebruiken). Dit is wat inbraak op de privacy maakt, niet van de pagina zelf en of je alleen bij hun geweest bent.
Chris, ik denk dat je in de war bent met Google Adwords!

Reageren