Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.
Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.
Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.
Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?
Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.
Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.
Éne ambtenaar tegen de andere:
Er zijn geruchten dat deze dingen, die 'cookies' heten, zomaar gegevens van je kunnen stelen. Laten we dit gaan verbieden.
Zoals altijd worden de beslissingen genomen door mensen die er geen verstand van hebben.
Staan 2 cookies bij de Jamin. Zegt de een tegen de ander "cookie?".
Je vraagt je inderdaad af of politiek Den Haag weet waarmee ze bezig is. Enerzijds goed dat de anonimiteit wordt gewaarborgd, maar doe het op de juiste manier.
Zo zou ik bijvoorbeeld denken: geef de gebruiker keuze indien hij / zie iets merkt van het cookie gedrag en sta het in de andere gevallen toe op het moment dat het om anonieme data gaat.
Voorbeeld: ik bezoek een commerciële website en wordt op andere websites middels banners (ongevraagd) geconfronteerd met het product dat ik zojuist op de commerciële website heb bekeken. Hier heb ik geen keuze in, terwijl ik dat wel graag zou willen. Dus stel ik ben op zoek naar een vakantie en heb iets leuks gevonden. Ik boek de vakantie en vervolgens word ik nog weken lang op andere websites met advertenties van vakanties om mijn oren geslagen. Persoonlijk heb ik hier geen behoeft aan en hier wil ik dus een keuze in kunnen hebben.
Situatie 2: een site houdt anoniem mijn gegevens bij, welke pagina's bezoek ik, hoe lang blijf ik op een pagina etc. (kortom de Google Analytics gegevens). Hé, hier heb ik totaal geen last van en de eigenaar van de site kan de anonieme gegevens gebruiken om zijn site te verbeteren. Hier heb ik totaal geen moeite mee.
Overigens vraag ik me af... is dit nu allemaal officieel en goedgekeurd? Of moet er vanuit Den Haag nog een definitief besluit worden genomen?
Je vraagt je inderdaad af of politiek Den Haag weet waarmee ze bezig is. Enerzijds goed dat de anonimiteit wordt gewaarborgd, maar doe het op de juiste manier.
Was dat maar waar, als het ook echt dat doel diende en het zou helpen zou het helemaal niet zo erg zijn, maar dat is gewoonweg niet zo. Het probleem is dat alles wat wordt opgeslagen wordt opgeslagen met een reden. Het cookie gebeuren is echter niet de reden, slechts een middel. Als je dit middel dus in feite gaat verbieden gaat men gewoon naar een ander middel. Via een server side database is alle info net zo makkelijk bij te houden. Voor de gebruiker is het echter erger, want niemand die nog bij die databases kan. Ja 'officieel' moet je dat allemaal op kunnen vragen, maar wie doet dat ooit?
Nee, het is een paardenmiddel voor een probleem dat nu alleen maar groter wordt.
Ook ik heb al gezocht naar een oplossing en heb nu dit:
Ik vond dit wel een mooie oplossing, het is niet echt storend maar valt toch wel op. Ook gaat het, naar mijn mening, goed om met de wet. Als je op 'Weigeren' klikt zul je het berichtje steeds zien. Maar als je op 'Weigeren en niet meer vragen' klikt wordt er een cookie opgeslagen zodat het niet meer gevraagd wordt, dit is een actie de user zelf heeft gestart en dus mag er een cookie opgeslagen worden.
[quote="Eddy Erkelens op 26/05/2012 18:18:39"]
Wat vinden jullie van mijn aanpak/tekst op www.zunflappie.nl ?
Werkt het ook al?
Bij negeren en door op een link ergens te klikken merk ik niks meer van mijn 'geen keuze gemaakt'.
[/quote]
Elke keer dat je op de HOME komt wordt het dan gevraagd.
Ik ga geen mensen die informatie direct willen lastig vallen.
Misschien later nog eens.
Trouwens, de wet spreekt alleen maar over bedrijven. Dat ben ik niet.
Mag ik nu wel alles tracken?
[size=xsmall]Toevoeging op 26/05/2012 20:07:40:[/size]
Social-Media-buttons maken toch alleen trackers aan als je hun code gebruikt?
Als je gewoon een (zelf gehost) plaatje hebt als link naar een bericht maken toch niet? Lijkt me (dan) geen probleem.
De 3 keuzes zijn wel goed.
Alleen het zinnetje "Sta het me toe" is een beetje.... tja.. suggestief en plat.